خبرگزاری مهر- مقام‌های عراقی و سعودی اعلام کردند که عربستان موافقت کرده تا ۸۰‌درصد بدهی‌های بغداد به ریاض را که بیش از ۱۵‌میلیارد دلار است ببخشد. روزنامه واشنگتن پست در این زمینه نوشت‌: با توجه به تمایل نداشتن دولت عربستان سعودی برای تامین کمک‌های مالی برای دولت تحت حاکمیت شیعه در بغداد، این اقدام گام بزرگی به شمار می‌رود. دولت جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا به مدت چندین ماه تلاش کرده که دولت‌های دیگر را متقاعد کند تا در ادامه راه آمریکا سهم خود را در بدهی‌های عراق ببخشند‌.

بیان جبر، وزیر دارایی عراق در گفت‌وگویی با این روزنامه آمریکایی خاطر‌نشان کرد که کل بدهی‌های کشورش ۱۴۰‌میلیارد دلار است. بیشتر این بدهی‌ها به جنگ عراق با ایران از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ بر می‌گردد‌. عراق همچنین ۱۹۹‌میلیارد دلار برای جبران جنگ خلیج‌فارس که به دنبال حمله این کشور به کویت در سال ۱۹۹۰ صورت گرفت، بدهکار است.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در دسامبر سال ۲۰۰۳ اعلام کرد که ۶۵‌درصد از بدهی عراق را خواهد بخشید و جبر هم گفت که روسیه پنج ماه پیش اعلام کرده که ۸۰‌درصد از آنها را خواهد بخشید، اما «سمیر سومیدی»، سفیر عراق در آمریکا گفت که مقام‌های روسی اخیرا از این تعهد خود عدول کرده‌اند. وی تصریح کرد: آنها گفتند که گفت‌وگوها بر مبنای روابط اقتصادی خواهد بود، این‌گونه اظهارات نشان می‌دهد که آیا ما به آنها اجازه خواهیم داد تا به قراردادهای نفتی خود ادامه دهند یا خیر.

جبر نیز که برای نشست بانک جهانی به واشنگتن سفر کرده بود، گفت‌: با مقام‌های سعودی در آنجا دیدار کرده و آنها را تحت‌فشار قرار داده تا ۱۰۰‌درصد از بدهی‌های عراق را ببخشند، اما وی نتوانست به هدف خود برسد. یک مقام ارشد سعودی که خواست نامش فاش نشود، گفت‌: عربستان ۸۰‌درصد از بدهی‌های عراق را خواهد بخشید.

به گفته جبر، چین موافقت کرده تا ۴میلیارد دلار و مصر نیز ۲۵۰‌میلیون دلار از بدهی‌های عراق را ببخشند. گفت‌وگوها درباره بدهی‌های عراق به کویت، امارات‌متحده عربی و قطر، ادامه دارد.