نگرانی شدید روسیه از طرح سپر موشکی آمریکا

خبرگزاری مهر- ایگور ایوانف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه با اشاره به مشکلات موجود در روابط کشورش با ایالات متحده گفت که مسکو درباره استقرار سامانه موشکی آمریکا در اروپا بسیار نگران است. به گزارش رسانه‌های روسیه، دبیرشورای‌ امنیت‌ ملی روسیه‌ گفت: «من‌ فکر می‌‌کنم‌ روابط روسیه‌ و آمریکا با وجود مشکلات‌ از آینده‌ خوبی‌ برخوردار است‌ و ما می‌توانیم‌ با یکدیگر همکاری‌ کنیم».

ایوانف‌ در یک کنفرانس‌ مطبوعاتی‌ در مسکو‌ با تاکتیکی توصیف کردن اختلافات میان‌ مسکو و واشنگتن‌ اضافه کرد که دو کشور به‌ لحاظ استراتژیک و راهبردی‌ اهداف‌ مشترکی دارند.

به گفته وی دو کشور در مبارزه‌ با تروریسم‌ و جلوگیری از گسترش‌ سلاح‌های‌ هسته‌‌ای‌ اهداف‌ مشترکی‌ دارند.

همچنین این مقام روسی از هدف‌های مشترک دو طرف در دیگر مسائل بین‌المللی همچون گروه‌ چهارجانبه‌ گفت‌وگوهای صلح در خاورمیانه‌ و شش‌ کشور درگیر در بحران اتمی کره‌‌شمالی‌ و همچنین موضوع هسته‌ای ایران‌ خبر داد.

وی‌ با اشاره به اختلاف دو کشور در زمینه‌ رسانه‌های‌ ارتباط جمعی‌، ‌حقوق‌ بشر و تحولات کشورهای همسایه روسیه، این اختلاف را طبیعی توصیف کرد.

دبیر شورای‌ امنیت‌ روسیه‌ همچنین در ادامه از سفر ‌کاندولیزا رایس‌ و رابرت‌ گیتس‌ وزرای‌ امورخارجه‌ و دفاع‌ آمریکا در آینده‌ نزدیک‌ به‌ مسکو خبر داد.

ایگور ایوانف‌‌ تاریخ سفر ‌وزیر دفاع‌ آمریکا را ۲۳ آوریل‌ و وزیر خارجه این کشور را در ماه‌ «مه»‌ عنوان کرد.

دبیرشورای‌ امنیت‌ روسیه‌ همچنین ابراز امیدواری کرد که رایزنی‌های‌ آتی‌ به‌ دریافت‌ اطلاعاتی‌ پیرامون طرح‌ استراتژیک سیاست‌ خارجی‌ آمریکا کمک‌ کند.

دوشنبه دولت جرج بوش برنامه استراتژیک ۲۰۰۷-۲۰۱۲ در زمینه سیاست خارجی را منتشر کرد که در آن قید شده است باید به «رفتار منفی» روسیه پاسخ داد.

ایوانف‌ در عین‌ حال‌ افزود که ‌ما در نظر داریم‌ دیدگاه‌ خود را از نقطه‌ نظر امنیت‌ روسیه‌ و بین‌‌المللی‌ درباره‌ سامانه دفاع‌ ضد موشکی‌ آمریکا اعلام‌ کنیم، موضوعی که روسیه از آن ابراز نگرانی شدید کرده است.

آمریکا در ماه ژانویه امسال به دو کشور لهستان و جمهوری چک که پیشتر از اقمار شوروی بودند و در حال حاضر از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو هستند، پیشنهاد داد تا یک سامانه دفاع ضد موشکی شامل ۱۰ موشک رهگیر در لهستان و یک سیستم راداری را در خاک آنها مستقر کند.

واشنگتن هدف از استقرار این سیستم دفاع ضد موشکی را مقابله با تهدیدهای موشکی کشورهایی همچون کره شمالی برای منافع ایالات متحده اعلام کرده، اما به باور روسیه، از آنجا که پیونگ یانگ از توان چندانی برای تهدید آمریکا برخودار نیستند، لذا هدف این سیستم در راستای نظارت بر توان موشکی روسیه است.