گروه بین‌الملل- زیمبابوه تاکنون از انتشار اخبار مربوط به تورم در این کشور خودداری کرده است و به همین دلیل دولت این کشور حاضر نیست افزایش تدریجی و سریع قیمت‌ها را بپذیرد. انتشار اخبار و گزارش‌های ماهانه مرتبط با تورم یک هفته در زیمبابوه که نرخ تورم در این کشور دارد به ۲۰۰۰درصد نزدیک می‌شود، به تاخیر افتاده است.

زیمبابوه کشوری آفریقایی است که ۲۷ سال است به استقلال رسیده است.

اقتصاد این کشور مانند بسیاری از کشورهای آفریقایی عقب مانده و امید می‌رود در حال توسعه باشد و بتواند از میزان فقر در این کشور بکاهد.

در ماه فوریه نرخ تورم در این کشور از ۱۷۳۰درصد گذشت که بالاترین نرخ تورم در جهان به شمار می‌رود.

اخبار مربوط به تورم در ماه مارس قرار بود هفته گذشته اعلام شود ولی انتشار این گزارش یک هفته به تاخیر افتاده است. به نظر می‌رسد وزیر اقتصاد این کشور، تمایل ندارد نرخ تورم و رشد بی سابقه گرانی در کشور را بپذیرد. این در حالی است که افزایش قیمت سوخت و کالاها همراه با تغییر نیافتن در میزان دستمزدها می‌تواند به افزایش نرخ جاری تورم کمک کند. رییس بانک مرکزی این کشور اعلام کرده است که کشور متبوعش از «ایدز اقتصادی» رنج می‌برد.

بر اساس آمار اتحادیه‌های تجاری زیمباوه، جمعیت کشور زیمباوه حدود ۱۳میلیون نفر است که حدود ۸۰درصد آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. بنابراین به نظر می‌رسد با سرعت کنونی رشد نرخ تورم، به زودی فقر در این کشور تمامی آحاد این جامعه را در برگیرد.

ماه گذشته صندوق بین‌المللی پول، دولت زیمبابوه را برای تاخیر در اعلام گزارش‌های اقتصادی و نرخ رشد تورم در این کشور محکوم کرد و گفت که سرعت افزایش نرخ تورم در این کشور، اقتصاد این کشور را دچار مشکلات جدی خواهد کرد.

صندوق بین‌المللی پول اضافه کرد، احتمال بروز ناآرامی‌های سیاسی در این کشور وجود دارد. این موسسه بین‌المللی همچنین پیش‌بینی کرده است، اگر دولت زیمبابوه نخواهد اقدامی سریع در جهت مهار قیمت‌ها به عمل بیاورد،‌ تا پایان امسال احتمال دارد به ۵۰۰۰درصد برسد. اقتصاد ضعیف زیمبابوه و نرخ تورم بی‌سابقه و منحر به فرد آن در جهان باعث شده است که همسایه‌های این کشور در آفریقا نیز تحت‌تاثیر قرار گیرند.

ارزش رند، واحد پول آفریقای جنوبی پس از انتشار خبر تورم زیمبابوه تنزل پیدا کرد. دلیل تنزل ارزش رند، ترس از بالا گرفتن ناآرامی در زیمبابوه است که می‌تواند به کشور همسایه سرایت کند. در‌حال‌حاضر نرخ برابری دلار در برابر رند آفریقای جنوبی به ازای هر دلار، ۱۰/۷رند است.