اخبار مربوط به تورم در ایالات متحده به سرمایه‌گذاران جرات و شهامت کافی برای خرید داد و موجب صعود شاخص‌های سهام در وال‌استریت شد. به گزارش رویترز از نیویورک، اداره کار ایالات متحده روز جمعه گزارش مربوط به تورم در ماه مارس را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، تورم واقعی که به استثنای قمیت غذا و انرژی محاسبه می‌شود و ماه مارس تقریبا ثابت بود اما قیمت عمده فروشی که با احتساب هزینه انرژی و غذا صرفا یک‌درصد افزایش یافت که نسبت به ماه فوریه که هزینه عمده فروشی ۳/۱درصد افزایش پیدا کرده بود،‌افزایش کمتری را نشان می‌دهد.

البته پیشرفت و رونق بازار طی روز با خبر مربوط به اعتماد مصرف‌‌کنندگان اندکی کند شد. دانشگاه میشیگان در گزارش اعتماد مصرف‌کنندگان اعلام کرد، ا ین شاخص در ماه آوریل کاهش داشت است. این گزارش همچنین تحلیل می‌کند که مردم درباره تورم بیشتر از ماه قبل نگران هستند. تورم‌نگرانی اصلی بازار سهام است، چرا که در صورت افزایش نرخ تورم، بانک مرکزی نرخ بهره را افزایش خواهد داد و افزایش نرخ بهره مطلوب فعالان و سرمایه‌گذاران بازار نیست. یکی از تحلیلگران بازار معتقد است، تورم اندکی بالاتر از سطحی است که بازار می‌خواهد و اقتصاد اندکی ضعیف‌تر. بانک مرکزی آمریکا ممکن است سرانجام روند افزایش نرخ بهره را برای تقویت اقتصاد متوقف کند و یا آن را کاهش دهد، اما تا آن زمان بازار سهام ممکن است نوسان زیادی را تجربه کند.

با وجود همه این تحلیل‌ها، بانک مرکزی اعلام کرد مهم‌ترین نگرانی این بانک «تورم» است. این موضوع آشکار می‌سازد که مقامات بانک واهمه رشد اقتصادی ندارند. بلکه مهم‌تر مهار تورم است و به همین دلیل امکان افزایش نرخ بهره وجود دارد. با این همه سهام در داران ‌آخرین روز هفته به دلیل رونق ساعات اولیه، روز خوبی را پشت‌سر گذراند.

شاخص سهم داوجونز در روز جمعه ۴۷/۰درصد به دست آورد. استاندارد اندپورز ۳۵/۰درصد ترقی پیدا کرد وشاخص سهام تکنولوژی نزدک ۴۷/۰درصد افزایش در شاخص سهام تجربه کرد.برای کل هفته شاخص سهام داوجونز ۴۱/۰درصد به دست آورد. استاندارد اندپورز کار خود را برای هفته با ۸۳/۰درصد به پایان برد و شاخص سهام تکنولوژی نزدک نیز ۸۳/۰ برای هفته افزایش یافت. در بازارهای اروپایی، شاخص FISE لندن روز جمعه ۷۳/۰درصد افزایش داشت. در واقع شاخص FISE بهترین روز خود را در شش سال اخیر پشت سر گذاشت. داکس آلمان ۹۷/۰درصد و CAC-۴۰ فرانسه ۷۰/۰درصد به دست آورد. در بازار معاملات لندن ارزش دلار در مقابل یورو رکورد جدیدی از خود به جای گذاشت و به پایین‌ترین حد طی دو سال اخیر رسید. تحلیلگران معتقدند اخبار مربوط به تورم و از طرفی احتمال افزایش نرخ بهره بر ارزش دارد تاثیر گذاشت. روز جمعه در نیویورک هر یورو به ازای ۳۵۳۰/۱دلار معامله شد، به این ترتیب ارزش دلار در مقابل یورو ۳۶/۰درصد تنزل نشان می‌دهد. نرخ برابری ین در برابر دلار به ازای هر دلار ۷۵/۱۱۸ین بود. تنزل ارزش دلار در مقابل ین، خبر خوبی برای سرمایه‌‌گذاران و صادرکنندگان ژاپنی که جمعه را زودتر از همکاران خود در وال‌استریت به پایان برده بودند، نخواهد بود.