خبرگزاری فارس- کارشناسان اقتصادی ژاپن هشدار دادند، دومین اقتصاد بزرگ جهان طی ۲۰ سال آینده با کاهش ۱۲میلیون نفری نیروی کار روبه‌رو خواهد شد. خبرگزاری رویتر ضمن اعلام این خبر افزود: ژاپن تا بیست سال آینده با کاهش ۱۰میلیون نفری جمعیت نیز روبه‌رو می‌شود و دولت برای رویارویی با بحران کمبود نیروی کار باید زمینه لازم برای جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم آورد.

به اعتقاد کارشناسان، ژاپن باید با استفاده از تکنولوژی پیشرفته و همچنین مدیریت خلاق و کارا، میزان بهره‌وری اقتصادی خود را طی سال‌های آینده افزایش دهد . افزایش میانگین سنی نیروی کار به معنای این است که میزان بهره‌وری باید افزایش یابد تا اقتصاد با مشکل حادی روبه‌رو نشود.

دولت ژاپن قصد داشت میزان سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی جذب شده را تا پایان سال ۲۰۰۶ میلادی به بیش از ۲/۱۳تریلیون ین معادل ۱۱۱میلیارد دلار برساند که تنها موفق به جذب ۱۱تریلیون ین سرمایه‌گذاری خارجی در این مدت شده است. ژاپن طی سال ۲۰۰۱ میلادی نیز حدود ۶/۶ تریلیون ین سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده است.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی هم اکنون ۲/۲درصد تولید ناخالص داخلی ژاپن را تشکیل می‌دهد که این رقم در مقایسه با رقم ۱۳درصدی آمریکا و ۵/۳۳درصدی اتحادیه اروپا و ۳/۱۴درصدی چین ناامید کننده است.