باهره دامغانی- سرمایه‌گذاران ژاپنی روز جمعه را در انتظار آمار مربوط به اشتغال ایالات متحده سپری کردند و به همین دلیل شاخص سهام نیکی تغییر زیادی پیدا نکرد و ثابت ماند. به گزارش رویتر، تعطیلی وال‌استریت در روز جمعه و از طرف دیگر انتظار برای انتشار آمار اشتغال، بر فعالیت سرمایه‌‌گذاران ژاپنی تاثیر گذاشت و موجب شد آنها در غیاب فعالیت همتایان خود در آمریکا، احتیاط پیشه کنند تا همه چیز را در کنترل خود نگهدارند. به اعتقاد یکی از تحلیلگران بازار مردم آن سوی جهان در تعطیلی به سر می‌برند و بنابراین بعید است که سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در ژاپن بخواهند به تنهایی راه پیشرفت را طی کنند. شاخص سهام نیکی در روز ۰۴/۰درصد تنزل پیدا کرد و شاخص سهام توپیکس ۲۱/۰درصد از دست داد. شاخص سهام نیکی ۱۴/۱درصد ترقی یافت. آمارها نوید می‌دهد که شاخص سهام نیکی در پایان ماه مارس ۱۲درصد افزایش در شاخص خواهد داشت.

وال‌استریت این هفته را در تعطیلی عید پاک به سر خواهد برد. این در حالی است که اخباری که دوباره وضعیت اقتصادی این کشور منتشر شده است و برای فعالان و سرمایه‌گذاران اقتصادی مهم است، نوید بخش وضعیت متعادلی از پیشرفت در اقتصاد آمریکا است که اگرچه با پیش‌بینی و ایده‌آل سرمایه‌گذاران آمریکایی فاصله دارد، اما از آنجایی که آهنگ آرام و پیوسته‌ای از رشد را دنبال می‌کند، رضایت‌بخش است.

گزارش اشتغال در ماه مارس حاکی از آن است که اقتصاد آمریکا در ماه مارس توانسته است ۱۸۰۰۰۰شغل ایجاد کند به نحوی که نرخ بیکاری در این کشور به پایین‌ترین حد خود در پنج ماه اخیر رسیده است. به این ترتیب نرخ بیکاری در ماه مارس به ۴/۴درصد کاهش پیدا کرده است حال آنکه نرخ بیکاری در ماه فوریه ۵/۴درصد بوده است. بانک مرکزی ایالات‌متحده اعلام کرده است که هزینه مصرف‌کنندگان در ماه فوریه همچنان افزایش داشته است و به ۹۷/۲میلیارد دلار رسیده است. از طرف دیگر، گزارش موسسه اقتصادی سایکل، خبر از افزایش اندک فشار‌های تورمی در آمریکا در ماه گذشته می‌دهد. بنابراین در مجموع گزارش‌های اقتصادی ایالات‌متحده،‌ نگرانی درباره کسادی اقتصادی آمریکا را کاهش داده است. با اینکه فشارهای تورمی و افزایش میزان درآمد‌ها می‌تواند نشانه خوبی برای اقتصاد آمریکا نباشد، اما از طرفی این عوامل می‌تواند در کنار یکدیگر، به کسادی که در‌حال‌حاضر در بخش مسکن در ایالات‌متحده به وجود آمده است، کمک کند. سال گذشته رشد متعادل اقتصادی آمریکا مرهون رونق‌ بخش مسکن در این کشور بود و کسادی فعلی که ناشی از احتیاط مردم در گرفتن وام برای خرید مسکن است، برای سرمایه‌گذاران خوشایند نیست.