ایسنا- دولت اوکراین برای پایان دادن به بحران سیاسی عمیق خود خواستار کمک خارجی شد به طوری که نخست‌وزیر این کشور از کنسول اتریش خواست که به حل کشمش قدرت در اوکراین کمک کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویکتور یانوکوویچ، نخست وزیر اوکراین که در درگیری سیاسی با ویکتور یوشچنکو، رییس‌جمهور این کشور گرفتار شده است، گفت: من تصمیم گرفته‌ام که از میانجی‌گران بین‌المللی برای حل این مساله دعوت کنم که شامل کنسول اتریش و کارشناسان برجسته حقوقی در اروپا می‌شوند.

یانوکوویچ افزود: ‌در صورتی که اجرای حکم رییس‌جمهور آغاز شود، ما به سمت روسای‌جمهور کشورهای همسایه از جمله روسیه و لهستان گرایش پیدا خواهیم کرد.

یوشچنکو اوایل روز پنج‌شنبه با تاکید مجدد بر موضع خود مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت اوکراین شد و تصریح کرد:‌ من از موضع خود یک قدم هم عقب نخواهم نشست.

شورای امنیت اوکراین در جلسه‌ روز پنج‌شنبه خود حکم کرد که دولت و پارلمان دستورات رییس‌جمهور را اجرا کنند.

در این جلسه یوشچنکو از یانوکوویچ (رقیب خود در انقلاب نارنجی) خواست که مردم را تحریک نکند.

اما پارلمان منحل شده‌ اوکراین با انتقاد شدید از یوشچنکو طی بیانیه‌ای وی را به تحریک آشوب حقوقی در کشور و وادار کردن دولت و مقامات محلی به انجام اقدامات غیر قانونی متهم کرد.

همچنین گزارش می‌شود حدود ۵هزارنفر از تظاهرکنندگان در میدان استقلال در مرکز کیف گردهم آمدند و در این تجمع قانونگذاران اوکراینی از یوشچنکو به شدت انتقاد کردند.

تظاهرکنندگان در این گردهمایی مجددا خشم خود نسبت به حکم رییس‌جمهور مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام در ۲۷ مه را ابراز داشتند.

انتخابات ۲۷ مه در حالی قرار است برگزار شود که از پیروزی حزب مناطق یانوکوویچ در انتخابات پارلمانی تنها یک سال می‌گذرد.

در همین حال رییس‌جمهور اوکراین اعلام کرد هر کس با فرمان وی برای انحلال پارلمان مخالفت کند، تحت پیگرد قضایی قرار خواهد گرفت و به این ترتیب بن‌بست میان وی و نخست‌وزیرش تشدید شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از خبرگزاری رویتر، ویکتور یوشچنکو، رییس‌جمهور اوکراین با صدور فرمانی پارلمان را منحل کرده و برگزاری انتخابات زودهنگام در ۲۷ ماه مه را خواستار شده است.