افزایش ارزش سهام دایملر کرایسلر و کاهش قیمت نفت موجب ترقی ارزش سهام مرغوب و شاخص داوجونز در روز پنج‌شنبه شد. به گزارش رویتر از نیویورک، پیشنهاد سنگین میلیاردر آمریکایی برای خرید کمپانی دایملر کرایسلر موجب رونق سهام این کمپانی شد، علاوه بر این کاهش قیمت نفت برای سومین روز متوالی، خیال سرمایه‌گذاران را از بابت افزایش هزینه‌های آنها و همچنین طولانی‌شدن روند افزایش قیمت نفت آسوده ساخت. با این همه به جز ؟؟ شاخص داوجونز که اخبار روز پنج‌شنبه موجب رونق و افزایش ارزش سهام آنها شده بود، بازار در انتظار اخبار مربوط به اشتغال بوده و بنابراین سرمایه‌گذاران اندکی محتاط بودند، خصوصا اینکه بازار روز جمعه را به دلیل نزدیک شدن به عید پاک تعطیل است و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند قبل از تعطیلات، بی‌محابا رفتار نکنند.

به این ترتیب، روز پنجشنبه شاخص سهام صنعتی داوجونز ۲۴/۰درصد ترقی پیدا کرد.روز پنجشنبه ششمین روز ترقی داوجونز بود. استاندارد اند پورز ۳۰/۰درصد به دست آورد و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۵۱/۰درصد افزایش یافت.برای کل هفته، شاخص سهام داوجونز ۷/۱درصد ترقی پیدا کرد که با رونق ماه نوامبر این شاخص مقایسه می‌شود. شاخص استاندارد اند پورز ۶/۱درصد به دست آورد و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۱/۲درصد ترقی یافت.

اما بازار سهام توکیو در روز جمعه تحت تاثیر گزارش اشتغال در آمریکا که حاکی از افزایش بیکاری در ماه مارس بود، با کاهش در ارزش سهام خود مواجه شد.

برای صادرکنندگان ژاپنی که ایالات متحده بزرگ‌ترین بازار کالاهای آنها به شمار می‌رود، گزارش اشتغال، شاخص اصلی و کلیدی وضعیت اقتصاد ایالات متحده است.شاخص سهام نیکی صبح روز جمعه ۰۴/۰درصد تنزل پیدا کرد، و شاخص سهام توپیکس ۲۱/۰درصد تنزل یافت، این در حالی است که شاخص توپیکس در روز پنجشنبه هم ۵۷/۰درصد از دست داده بود.در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب اندکی افزایش پیدا کرد.انتشار گزارش صندوق بین‌المللی پول درباره وضعیت اقتصاد آمریکا و اینکه این اقتصاد دچار رکود نیست و علاوه‌بر اینکه کاهش قیمت نفت موجب تقویت ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی در روز جمعه شد.

هر دلار آمریکایی در روز جمعه به ازای ۸۴/۱۱۸ین معامله شد که نسبت به روز قبل که هر دلار به ازای ۶۸/۱۱۸ین معامله شده بود، ارزش دلار افزایش نشان می‌دهد. همچنین هر یورو به ازای ۳۴۱۴/۱دلار معامله شد، حال آنکه در روز پنج‌شنبه هر یورو به ازای ۳۴۲۷/۱دلار معامله شده بود.

آزادی قایقرانان بریتانیایی به وسیله ایران به نگرانی‌های ناشی از بحران نفتی پایان داد و موجب کاهش قیمت نفت شد، روز پنج‌شنبه در نیویورک قیمت هر شبکه نفت با ۱۰سنت کاهش به ۲۸/۶۴دلار برای هر بشکه رسید. تحلیل‌گران معتقدند، افزایش قیمت نفت می‌تواند نگرانی‌های تورمی در اقتصاد آمریکا را تقویت کند، به همین دلیل کاهش قیمت نفت، امید به توقف افزایش تورم را افزایش می‌دهد. وال استریت امروز تعطیل است و سرمایه‌گذاران در روز دوشنبه در حالی فعالیت را آغاز می‌کنند که اخبار مهم اقتصادی در آمریکا منتشر شده است.