ایسنا - مقتدی صدر با دعوت از مردم عراق برای برگزاری تظاهرات، خواستار خروج سریع نیروهای اشغالگر از عراق شد. به گزارش الجزیره، مقتدی صدر با صدور بیانیه‌ای خواستار تظاهرات گسترده مردم عراق به مناسبت فرا رسیدن چهارمین سالگرد اشغال بغداد به دست نیروهای آمریکایی شد.

وی در این بیانیه تاکید کرد: عراق سال‌های بسیار سختی را به دلیل سیاست‌های نژادپرستانه اشغالگران آمریکایی پشت سر گذاشته است. این اشغالگران مدعی ساقط کردن نظام دیکتاتوری صدام هستند اما واقعیت آن است که اشغالگران چیزی جز شبح یک دموکراسی کاذب را برای ما به ارمغان نیاورده‌اند و کشورمان را با امواجی از خشونت، بحران و درگیری مواجه کردند.

صدر با دعوت از مردم عراق برای برگزاری تظاهرات گسترده‌ در ۹ آوریل در نجف گفت: مردم عراق باید همه بر سر در خانه‌های خود به نشانه استقلال عراق و تمامیت ارضی آن پرچم‌های عراق را نصب کنند و تا زمان خروج اشغال‌گران آمریکایی از این کشور نباید با نصب هر گونه پرچم آمریکایی موافقت کرد.

در همین حال‌،‌ هاشم شبلی وزیر دادگستری عراق استعفای خود را از پست کنونی‌اش اعلام کرد.

شبلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: دلیل این استعفا اختلاف با سیاست‌های دولت فعلی عراق است.

وی افزود: من به این نتیجه رسیده‌ام که نمی‌توانم به مسوولیت‌هایی که بر دوشم است در این شرایط بسیار حساس عمل کنم و به همین دلیل استعفا کردم.

همچنین محمد الداینی نماینده جبهه عراق برای گفت‌وگوی ملی در گفت‌وگو با دارالخلیج اعلام کرد: بیش از ۹۰هزار عراقی در زندانهای اشغالگران به سر می‌برند و نیز فهرست بیش از چهار هزار تن از شخصیت‌های مختلف عراقی تهیه شده است که همه این افراد بزودی به صورت‌های مختلف ترور خواهند شد.

وی افزود: تمامی افراد این لیست چهار هزار نفره از رهبران قبایل و طوایف و نیز شخصیت‌های سیاسی، فرماندهان ارتش سابق و خلبانان سابق ارتش هستند و برخی از افراد این لیست تا به این لحظه بر اساس این طرح پاکسازی ترور شده‌اند.

این در حالی است که ارتش آمریکا عملیات گسترده خود را برای تعقیب و دستگیری اعضای لشگر مهدی وابسته به مقتدی صدر آغاز کرده است.

سربازان آمریکایی بر اساس این طرح بازرسی گسترده‌ای را در مناطق شهرک صدر و دیگر مناطق آغاز کردند.

یک مقام مسوول در دفتر صدر اعلام کرد: نیروهای آمریکایی منطقه سبع در شرق شهرک صدر را هدف حملات توپخانه‌ای قرار داده‌اند.