خبرگزاری فارس- مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هدف تدارک بازگشت بازرسان آژانس به کره‌شمالی وارد پیونگ‌یانگ شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد البرادعی دیروز سفر دو روزه خود را به کره‌شمالی آغاز کرد. وی که دوشنبه توقفی در چین داشت، ابراز امیدواری کرد که درباره مراحل اجرای توافقنامه هسته‌ای اخیر در مذاکرات شش‌جانبه از جمله بازگشت بازرسان آژانس برای نظارت بر تعطیلی تاسیسات هسته‌ای «یونگ‌بیون» با مقامات کره‌شمالی گفت‌وگو کند.

طبق این توافقنامه پیونگ‌یانگ پذیرفت در ازای دریافت یک‌میلیون تن نفت، برنامه هسته‌ای خود را ظرف ۲‌ماه متوقف کند.

با این حال البرادعی هشدار داد نباید انتظار پیشرفت سریع را در پایان دادن دائم به برنامه هسته‌ای کره‌شمالی داشت و تاکید کرد اعتماد طرفین باید دوباره جلب شود. وی گفت: این فرآیندی بسیار پیچیده است و باید اعتماد زیادی ایجاد شود و مسائل زیادی از جمله امنیتی، اقتصادی و سیاسی باید مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفت که در کره شمالی به دنبال جلب‌نظر این کشور برای پیوستن مجدد به آژانس نیز خواهد بود.

از سوی دیگر، کریستوفر هیل، دستیار وزیر امورخارجه آمریکا قرار است امروز وارد چین شود تا پیش از آغاز دور جدید مذاکرات با کره‌شمالی که هفته آینده برگزار خواهد شد، با البرادعی در بازگشت از پیونگ‌یانگ رایزنی کند.

در مذاکرات شش‌جانبه به جز کره‌شمالی و آمریکا، کشورهای چین، ژاپن، کره‌جنوبی و روسیه نیز شرکت می‌کنند.