ایسنا- بان کی مون در نظر دارد روز جمعه میزبان نشستی باشد که در آن دولت عراق بتواند درباره طرحی پنج ساله برای تضمین توانایی دولت در احیاء کشور و انجام اصلاحات اصلی اقتصادی و سیاسی به کشورهای عضو سازمان ملل گزارش دهد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، طرح عراق کمی پس از به قدرت رسیدن نوری المالکی، نخست وزیر عراق در ژوئن سال ‌٢٠٠٦ به منظور تقویت صلح و پیگیری تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی حاصل شد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد نشست روز جمعه هم چنین فرصتی را برای دولت عراق فراهم می‌کند تا اعطاءکنندگان مالی بالقوه به عراق را از پیشرفت‌های حاصله در اجرای تعهداتش مطلع کند.

بان کی مون در گزارش سه ماهه‌اش درباره عراق ابراز امیدواری کرد تاریخ و محل برگزاری آغاز اجرای این طرح هرچه سریع‌تر تعیین شود و یادآوری کرد گردآوری مدارک در این خصوص نهایی شده است.

دبیرکل سازمان ملل در گزارشش عنوان داشت، وی قویا معتقد است پیشرفت‌های سیاسی مثبت و کاهش خشونت‌ها پیش شرط‌های حساس و حیاتی برای موفقیت این طرح است.

در این گزارش آمده است: سطح بالای خشونت از دسامبر بر تلاش‌های بازسازی سیاسی این کشور سایه افکنده است و ادامه وخامت اوضاع امنیتی به ویژه در بغداد و مناطق غربی و جنوبی به تضعیف توانایی دولت عراق در ارائه خدمات ضروری، ایجاد فرصت‌های شغلی و بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی منجر می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: هیات سازمان ملل در عراق به تلاش‌های بازسازی از جمله حمایت از طرح بین‌المللی عراق ادامه می‌دهد و نقش حمایتی قوی در مسائل حقوق بشر و بشردوستانه را نیز حفظ می‌کند.

بان کی مون گفت: در نهایت مردم عراق و رهبرانشان با یک انتخاب بنیادین بین پیگیری یک مصالحه سیاسی مذاکره شده یا مناقشات فرقه‌ای بیشتر قرار دارند. من معتقدم هنوز برای رو برگرداندن از این حوادث و جلوگیری از خشونت‌های بیشتر دیر نشده است.

وی ادامه داد: ‌١٢/١‌میلیارد دلار تا ماه ژانویه برای صندوق اعتبار گروه توسعه سازمان ملل در عراق اختصاص داده شد و سرمایه‌گذاری بر روی ‌١١٣ پروژه نیز تصویب شده است.

بان کی مون افزود: پنجمین نشست صندوق تسهیلات بازسازی بین‌المللی برای کمیته اعطاءکنندگان کمک‌های مالی به عراق ‌٢٠ مارس در استانبول ترکیه برگزار می‌شود.