خداحافظی شیراک از دنیای سیاست

خبرگزاری‌ها انتظار می‌رود ژاک شیراک اعلام کند وی در انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده کاندیدا نخواهد شد که این بدین معناست که وی قصد دارد پس از ۴۰سال حضور در عرصه سیاست‌، در ماه مه بازنشسته شود. به گزارش رویترز ژاک شیراک، رییس‌جمهور ۷۴ساله فرانسه که از سال ۱۹۹۵ این سمت را بر عهده داشته، قرار است پیامی را خطاب به ملت فرانسه اعلام کند که بسیاری آن را پیام خداحافظی شیراک از صحنه سیاسی فرانسه می‌دانند.

اگرچه محتوای این پیام از سوی کاخ الیزه سری نگه داشته شده ولی توافق همگانی بر این است که شیراک اعلام خواهد کرد که وی به دنبال سومین حضور در انتخابات ریاست جمهوری نخواهد بود.

با وجود نتایج نظرسنجی‌ها که هیچ شانسی را برای پیروزی دوباره شیراک قائل نشده‌اند ولی با توجه به اینکه مهلت اعلام رسمی اسامی نامزد‌ها جمعه به پایان می‌رسد شیراک تا آخرین لحظه گزینه حضور مجدد در انتخابات را رد نکرده اما وی در هفته‌های اخیر چندین بار اشاراتی را مطرح کرده که نشان می‌دهد قصد دارد کناره‌گیری کند.

وی ماه گذشته به گزارشگر تلویزیون فرانسه گفت که پس از سیاست، زندگی وجود دارد و وی امیدوار است که در عرصه دیگری به فرانسه خدمت کند.

منابع آگاه در کاخ الیزه گفتند که پیام شیراک یک پیام شخصی خواهد بود که شیراک در آن با طرح جایگاه فرانسه در جهان پس از ۱۲سال ریاست جمهوری، چالش‌های پیش روی جانشین‌اش را معرفی خواهد کرد.

اما گمانه‌زنی ها روی این مساله متمرکز است که آیا وی از این تریبون برای حمایت از نیکولا سارکوزی، وزیر کشور فرانسه و کاندیدای راست گرایان استفاده خواهد کرد یا خیر.

سارکوزی رهبری حزب حاکم موسوم به اتحادیه جنبش مردمی (UMP) را در دست دارد. این در حالی است که مشاوران شیراک گفتند بعید است که رییس جمهور در پیام خود اشاره‌ای به کاندیداهای انتخابات داشته باشد.

سارکوزی ۵۲ساله در نظرسنجی‌هایی که تاکنون انجام شده برتری ناچیزی بر سگولن رویال، نامزد سوسیالیست‌ها داشته است ولی هم اکنون با یک چالش جدید از سوی فرانسوا بایرو، رهبر حزب اتحادیه دموکراسی فرانسه و کاندیدای میانه‌روها مواجه شده است.

میزان حمایت‌ها از بایرو طی ماه گذشته افزایش یافته است. شیراک و سارکوزی که روابط شان از مدت‌ها قبل متشنج بوده، هفته گذشته با هم دیدار کردند.

سارکوزی طی مصاحبه‌ای که دیروز منتشر شد، گفت: وی در این گفت‌وگو مطلع شده که شیراک قصد دارد چه مطلبی را در پیام خود عنوان کند.

سارکوزی افزود، وی مطمئن نیست که شیراک در حاشیه انتخابات باقی بماند ولی حمایت شیراک از وی حایز اهمیت خواهد بود.

کاندیدای راست گرایان در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه خاطرنشان کرد: هر وقت که او درباره آینده‌اش صحبت کند شک ندارم که درگیر مبارزات انتخاباتی خواهد شد. اگر شیراک از من حمایت کند یک رویداد سیاسی مهم رقم خواهد خورد.