لیبی غیرهسته‌ای پاداشی نگرفت

بی‌بی‌سی - سرهنگ معمر قدافی، رهبر لیبی گفته است کشورش برای کنار گذاشتن برنامه سلاح‌های هسته‌ای خود، پاداش کافی و مناسب دریافت نکرده است. وی گفت: کوتاهی در پرداخت خسارت به لیبی باعث خواهد شد که دیگر کشورها نخواهند در این مورد از لیبی پیروی کنند. سرهنگ معمر قذافی در گفت‌وگو با خبرنگار بی‌بی‌سی در امور دیپلماتیک گفت: به همین دلیل، غرب قدرت چانه زنی با کشورهای دیگر را در این مورد از دست داده است.

قذافی افزود: باید الگویی وجود داشته باشد که بتوان از آن پیروی کرد اما لیبی اکنون مایوس شده زیرا وعده‌هایی که آمریکا و بریتانیا داده بودند، عملی نشد. رهبر لیبی گفت: بنابراین، کشورهایی دیگر می‌گویند «ما از لیبی تبعیت نمی‌کنیم زیرا این کشور برنامه هسته‌ای خود را کنار گذاشت بدون اینکه خسارتی بابت آن دریافت کند.»

قذافی گفت: آمریکا و بریتانیا موظف هستند که به لیبی در توسعه نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور کمک کنند. آنها گفتند اگر لیبی برنامه جنگی خود را کنار بگذارد ما به این کشور در توسعه و تبدیل قابلیت‌های هسته‌ای به توانایی‌های صلح‌آمیز کمک می‌کنیم. اما این موضوع عملی نشد. اما رهبر لیبی در عین حال تاکید کرد که کشورش خصومت‌های گذشته را از سر نخواهد گرفت. پس از آنکه لیبی در سال ۲۰۰۳ برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را کنار گذاشت، تحریم‌ها علیه این کشور لغو شد. آمریکا نیز نام لیبی را از فهرست کشورهای «حامی‌ تروریسم» خارج کرد. آمریکا و بریتانیا همچنین تماس دیپلماتیک با لیبی را از سر گرفتند.