گروه بین‌الملل - وزارت اقتصاد ژاپن اعلام کرد تورم این کشور طی ماه ژانویه کاهش پیدا کرده است. بنابراین گزارش نرخ تورم ژاپن در ماه ژانویه به عدد صفر رسید. به این ترتیب این شاخص اقتصادی ۱/۰درصد کاهش داشته است. اصلی‌ترین عامل کاهش تورم در ژاپن پایین آمدن قیمت مواد غذایی ذکر شده است. با توجه به روند نزولی قیمت انرژی در ماه‌های گرم سال اکنون انتظار می‌رود تورم دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه‌های آتی منفی شود، پایین آمدن دستمزدها در ماه ژانویه نیز یکی دیگر از عوامل کاهش تورم ژاپن به عدد صفر است.

میزان دستمزدهای ژاپن در ماه ژانویه ۴/۱درصد کاهش پیدا کرد که بزرگ‌ترین کاهش آن از ژوئن ۲۰۰۴ تاکنون است. پایین آمدن دستمزدها و قیمت‌ها در ژاپن از اواخر دهه ۹۰میلادی آغاز شد و سبب ورود این کشور به یک دوره رکود اقتصادی شد.

بانک مرکزی ژاپن چندی قبل نرخ بهره این کشور را دو برابر کرده و از ۲۵/۰درصد به ۵/۰درصد رساند. پیش‌بینی کارشناسان این است که این تصمیم باعث کاهش بیشتر تورم و منفی شدن این شاخص خواهد شد. تحلیلگران این اتفاق را نشانه خوبی برای اقتصاد ژاپن ندانسته‌اند چرا که ممکن است اقتصاد ژاپن که به تازگی نشانه‌های بهبود را از خود بروز داده است، بار دیگر وارد یک دوران رکود جدید شود.

به تازگی اقتصاد ژاپن پس از دوران رکود اندکی بهبود پیدا کرده بود و کسری تجاری این کشور تحت تاثیر کاهش قیمت نفت خام به مازاد تجاری تبدیل شده بود.