بی بی سی - ۹ تن از مقامات اداری و حزبی و بازرگانان شهر شانگهای در چین به دلیل فساد مالی از حزب کمونیست این کشور اخراج شده‌اند. به گزارش خبرگزاری شینهوا این نه نفر متهم هستند با سرمایه‌گذاری دارایی‌های صندوق بازنشستگی دولتی در بخش‌های مختلف اقتصادی شانگهای به خصوص بخش مسکن، امکان کسب سودهای کلان را برای خود و آشنایان خود فراهم آوردند. در میان اخراج‌شدگان از حزب نام مقامات برجسته اداری شانگهای، از جمله ژو جونیی، مدیر اداره کار و بیمه بازنشستگی شهر، دیده می‌شود. وانگ چنگ مینگ و‌هان گزهنگ، از مدیران ارشد شرکت شانگهای الکتریک، نیز از جمله متهمان این پرونده هستند.

کین یو و سون لویی، از اعضای سابق کمیته حزب کمونیست در شانگهای نیز به ارتباط با سوء‌استفاده از اموال صندوق بازنشستگی متهم شده‌اند. این نه نفر از جمله بیست تن از مقامات دولتی و بازرگانان عمده شانگهای هستند که نام آنان در رسوایی مربوط به سوء‌استفاده از صندوق بیمه بازنشستگی مطرح شده که در ماه سپتامبر پارسال به کناره‌گیری چن لیانگیو، رییس دفتر حزب کمونیست شعبه شانگهای و عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست چین منجر شد. پرونده سوء‌استفاده از منابع دولتی به ناپدید شدن حدود ده میلیارد یوآن معادل یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون دلار از صندوق بیمه اجتماعی شهر شانگهای ارتباط دارد.

این پرونده در پی تحقیقات انجام شده توسط گروهی متشکل از بیش از یکصد مامور تحقیق تکمیل شده و بر اساس آن، گفته می‌شود که متهمان با استفاده از مقام خود، مبالغ هنگفتی را به آشنایان خود وام دادند یا در بخش ساختمان و مسکن سرمایه گذاری کردند.

در نتیجه این اقدامات، صندوق بازنشستگی دولتی متحمل زیانی حدود پانصد میلیارد دلار شد اما مقامات دولتی می‌گویند که این مبلغ به صندوق بازگردانده شده است.متهمان دولتی این پرونده به دریافت رشوه، اعمال خلاف و شیوه زندگی غیراخلاقی متهم هستند. مشخص نیست که محاکمه این افراد در چه زمانی برگزار خواهد شد اما طرح چنین پرونده ای نشانه کجروی‌هایی در تشکیلات حزبی و دولتی چین است.با وجود اصلاحات اقتصادی چین و نقش بزرگتری که برای بخش خصوصی منظور شده، هنوز هم حزب کمونیست بر واحدهای بزرگ در بخش‌های تولیدی، بانکی و مسکن تسلط دارد.