گروه بین‌الملل- پیتر ماندلسون، کمیسر تجاری اتحادیه اروپا از امضای قرارداد تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس تا پایان سال ۲۰۰۷ میلادی خبر داد. بالاترین مقام اجرایی بازرگانی اتحادیه اروپا از رسیدن به توافق‌های روشن در این خصوص خبر می‌دهد و این در حالی است که نزدیک به سه سال است این مذاکرات جریان داشته و هنوز به نتیجه نرسیده است.

ماندلسون با اشاره به مهم‌ترین موضوعات مورد گفت‌وگو در این نشست‌ها گفت: بحث بازار‌های مالی و سیستم‌های بانکی در کنار مسائل مربوط به بازا‌ر‌های انرژی اصلی‌ترین محور‌هایی هستند که هنوز نیاز به گفت‌وگو و برداشتن موانع دارند. یکی از این موانع برداشتن موانع مالی است. بخش مالی کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج‌فارس هنوز آزاد نشده‌اند و این مساله موانعی را برای سرمایه‌گذاری اروپا ایجاد کرده است.

همچنین این نماینده ارشد تجاری با اشاره به محدودیت‌های کشور‌های عربی در بخش بنادر خواستار آزادسازی بنادر و کشتیرانی در این کشور‌ها شد. در برابر این درخواست شورای همکاری خلیج‌فارس نیز درخواست‌هایی دارد که مهم‌ترین آنها ایجاد زمینه‌های دسترسی بیشتر به بازار‌های انرژی قاره اروپا است. بخش اعظم این بازار اکنون در اختیار روسیه، الجزایر و اندونزی است.