انتقاد نامزدهای ریاست‌جمهوری از سیاست‌های بوش

خبرگزاری‌ها - با داغ شدن رقابت‌های انتخاباتی در ایالات‌متحده اکنون مخالفت با برنامه‌های جورش بوش به خصوص جنگ عراق به یکی از محورهای سخنرانی کاندیداها تبدیل شده است. باراک اوباباما،‌ یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکا با انتقاد شدید از سیاست‌های بوش و چنی در قبال عراق اعلام کرد: تصمیم نخست‌وزیر انگلیس برای خروج نیروها از عراق نشان می‌دهد وی به‌این نکته پی برده که بحران عراق از طریق نظامی قابل حل نیست.

به گزارش آسوشیتد پرس، سناتور باراک اوباما، یکی از مطرح‌ترین نامزدهای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا در سخنانی در تگزاس، با انتقاد از سیاست‌های دولت آمریکا در قبال عراق گفت: اگر تونی بلر به‌این نکته پی برده که بحران عراق از طریق نظامی حل نمی‌شود، چرا بوش و چنی حاضر به قبول این مساله نیستند.

اوباما در انتقاد از صحبت‌های چنی که گفته بود خروج نیروهای انگلیسی از عراق نشان می‌دهد طرح جدید امنیتی عراق موفق بوده گفت: اگر این طرح موفق بوده چرا شما قصد دارید بیش از ۲۰هزار نفر از جوانان ما را به عراق بفرستید.

این سناتور دموکرات در ادامه انتقادهای خود از بوش گفت: من به شما می‌گویم که دیگر مردم آمریکا تحمل این رنج‌ها را که در قبال اعزام فرزندانشان به عراق متحمل می‌شوند، ندارند.

در همین رابطه سخنگوی دیک چنی، معاون رییس‌جمهور آمریکا، که همراه او به ژاپن و استرالیا سفر کرده بود، اعلام داشت: چنی پاسخی در برابر اظهارات اوباما ندارد.

در همین حال، هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ آمریکا در یک برنامه ویدئویی با اعلام طرح خود خواستار خروج مرحله‌ای نظامیان آمریکایی از عراق شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون در این برنامه ویدئویی گفت: «ما باید به روش زیرکانه نه به روش جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به ‌این جنگ خاتمه دهیم و باید به روشی این کار را انجام دهیم که ‌ایمنی بیشتر برای ما فراهم شود و سربازان ما هر چه زودتر به خانه بازگردند.»

وی افزود: «اگر جرج بوش رییس‌جمهوری آمریکا پیش از ترک قدرت این جنگ را پایان ندهد، اگر رییس‌جمهور شدم، این کار را خواهم کرد.»

این سناتور دموکرات ایالت نیویورک که به تازگی از عراق بازگشته است، از ارائه طرحی خبر داد که آن را نقشه راه خروج از عراق خواند.

این طرح خواهان توقف طرح بوش برای اعزام نظامیان بیشتر به عراق، مشخص شدن تعداد سربازان بر حسب آمارهای ماه ژانویه، حفاظت از نظامیان آمریکایی با تضمین این امر است که به طور مناسب آموزش بینند و تجهیز شوند.

این طرح به آنچه که کلینتون آن را چک سفید برای دولت عراق خواند، پایان خواهد داد و یک کنفرانس بین‌المللی درباره عراق تشکیل خواهد داد و بر اساس آن، خروج تدریجی نظامیان آمریکایی ظرف ۹۰ روز از عراق آغاز خواهد شد.

کلینتون همچنین درباره طرح خود گفت: «امیدوار است که رییس‌جمهور این مسیر را در پیش بگیرد و اگر این کار را انجام دهد خواهد توانست پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری خود به جنگ عراق پایان دهد.»

وی سیاست‌های بوش در عراق را مورد انتقاد قرارداد و گفت: رییس‌جمهوری مسیری بسیار دشوار را طی می‌کند، وی برای تشدید جنگ مبارزه می‌کند نه پایان آن. این سناتور دموکرات همچنین در این برنامه ویدئویی گفت: در آغاز رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا است و از دموکرات‌ها خواست که با یکدیگر همکاری بیشتری کنند تا بوش را برای تغییر دادن مسیر و رویکرد خود وادار کنند.

هیلاری کلینتون در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ آمریکا اولین رییس‌جمهور زن آمریکا لقب خواهد گرفت.