پایان حکومت موروثی در کره شمالی

ایسنا - براساس خبری که دیروز منتشر شد، رهبر کره شمالی در حال آماده کردن یک نظام رهبری تحت امر ارتش این کشور برای اداره کره شمالی بعد از مرگش است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از منابع دیپلماتیک نامشخص در پکن اعلام کرد: کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی که ۶۵ سال سن دارد و قدرت را از پدرش به ارث برده است، از تعیین جانشین برای خود به دلایل مختلف امتناع کرده است.

یکی از این منابع اعلام کرد، کیم جونگ ایل، که پیشتر «جونگ نام» پسر بزرگش را به عنوان جانشین خود تعیین کرده بود، چند سال پیش تصمیم خود را عوض کرد و در حال آماده کردن یک نظام رهبری دست جمعی تحت امر ارتش این کشور است.

این منابع همچنین تصریح کردند: بعضی از رهبران در کره شمالی مخالف تحویل قدرت از پدر به پسر هستند.

یکی از این منابع اظهار داشت: به خوبی می‌دانم که رهبر کره شمالی در حال آزمایش یک نظام رهبری دست جمعی با حضور مقامات ارتش این کشور در هسته اصلی آن است.

رسانه‌های مختلف گمانه‌زنی کرده‌اند که جانشین کیم جونگ ایل پس از مرگش چه کسی خواهد بود و این رسانه‌ها یکی از سه پسر وی را جانشین احتمالی رهبر کره شمالی معرفی کرده‌اند.

اعتبار جونگ نام، پسر بزرگ رهبر کره شمالی که طی سه سال گذشته زندگی راحتی در ماکائو داشته است و در اوایل ماه جاری در پکن دیده شده است به دنبال دستگیری‌اش در زمانی که قصد داشت با یک پاسپورت جعلی وارد ژاپن شود، خدشه‌دار شده است.