مخالفت مجلس آمریکا با طرح نظامی بوش

در قطعنامه‌ای که در مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۴۶رای مثبت در برابر ۱۸۲ رای منفی علیه برنامه نظامی جدید بوش تصویب شد، ۱۷نفر از جمهوریخواهان هم با دموکرات‌ها همراه شدند.

مهم‌ترین محورهای استراتژی جدید بوش اعزام ۲۱هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی جدید به عراق است همچنین در این طرح جدید یک بودجه ۹۳میلیارد دلاری فوری نیز گنجانده شده است که باید صرف تامین هزینه نیروهایی شود که از سال ۲۰۰۷ به بعد به عراق اعزام می‌شوند.

به دنبال مصوبه مجلس نمایندگان، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که رییس‌جمهور معتقد است کنگره باید بودجه موردنیاز نیروهای مسلح را برای موفقیت در ماموریتشان به طور کامل تصویب کند و حمایت خود از سربازان آمریکایی را نشان دهد. رای مخالف کنگره آمریکا به استراتژی جدید جنگی بوش

پلوسی: این پیامی برای کاخ سفید است

باهره دامغانی- در پی سه دور مذاکره و شنیدن نظرات موافق و مخالف سرانجام کنگره ایالات متحده با طرح بوش مبنی بر گسیل نیروهای نظامی بیشتر به عراق مخالفت کرد. اختیار اعزام نیروهای نظامی براساس قوانین داخلی آمریکا با رییس‌جمهور این کشور است به همین دلیل این طرح غیر الزام‌آور است. این طرح پس از تصویب در مجلس نمایندگان آمریکا به سنا خواهد رفت تا در آنجا نیز درمورد آن رای‌گیری شود. پیش‌بینی می‌شود سنای آمریکا نیز با استراتژی جدید دولت بوش در عراق مخالفت کند هر چند دموکرات‌ها در سنا اکثریت شکننده ۵۱ به ۴۹ را دارند.

مهم‌ترین محورهای استراتژی جدید بوش در عراق اعزام ۲۱هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی جدید به این کشور است که بوش عقیده دارد برای برقراری امنیت بغداد و دیگر شهرهای عراق لازم است. همچنین در این طرح جدید یک بودجه ۹۳میلیارد دلاری فوری نیز گنجانده شده است که این بودجه باید صرف تامین هزینه نیروهایی شود که از سال ۲۰۰۷ به بعد به عراق اعزام می‌شوند. مراحل تصویب این طرح یکی از پیچیده‌ترین طرح‌های کنگره آمریکا بود که طی آن بیش از ۴۰۰نماینده مجلس در ۴روز نظرات خود را در این مورد بیان کردند. پس از رد این استراتژی جدید از سوی مجلس نمایندگان آمریکا، نانسی پلوسی رییس و سخنگوی مجلس نمایندگان در جمع خبرنگاران گفت: تصویب طرح مخالفت با استراتژی جدید جنگ عراق ارسال یک سیگنال واضح برای کاخ سفید بود. طرح رییس ‌جمهور با اشکال‌های فراوانی روبه‌رو است و به عقیده ما طرح جنگی جدید عراق برای رسیدن به موفقیت باید با اصلاحاتی همراه شود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مجلس نمایندگان آمریکا در چند روز گذشته یکی از پرتنش‌ترین روزهای خود را سپری کرد و چندین بار دموکرات‌ها توانستند نمایندگان جمهوری‌خواه را نیز با خود همراه کند که این مساله یک شکست مضاعف را به حزب جمهوری‌خواه تحمیل کرد. طرح مذکور با ۲۴۶رای موافق در برابر ۱۸۲ رای مخالف تصویب شد. در متن این طرح آمده است که مجلس نمایندگان آمریکا با تصمیم رییس‌جمهور جورج بوش در تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۰۷ برای اعزام ۲۱هزار و ۵۰۰نیروی تازه نفس به عراق مخالفت می‌کند. کنگره و مردم آمریکا در حفاظت از جان اعضای نیروهای مسلح ارتش ایالات متحده که هم‌اکنون در عراق مشغول به خدمت هستند یا خدمت خود را به پایان رسانده‌اند، احساس مسوولیت می‌کنند.

به دنبال تصویب این قطعنامه برخی سناتورهای جمهوری‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کردند که این طرح تنها جنبه نمادین داشته است. به دنبال این ابراز عقیده سناتور دموکرات استنلی‌هایر از اعضای بانفوذ حزب دموکرات اعلام کرد: اگر برخی همکاران عقیده دارند که خواست مردم آمریکا که از طریق نمایندگان مجلس نشان داده شده است بی‌معنی و مفهوم است باید بگویم که دموکراسی‌ ما اکنون در خطر قرار گرفته است. رییس‌جمهور نمی‌تواند نسبت به خواست کنگره و نمایندگان بی‌تفاوت باشد.به دنبال تصویب این طرح در مجلس نمایندگان، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد رییس‌جمهور معتقد است که کنگره باید بودجه موردنیاز نیروهای مسلح برای موفقیت در ماموریتشان را به طور کامل تصویب کند. کنگره باید حمایت خود از سربازان آمریکایی را نشان دهد. در همین حال پیش‌بینی می‌شود سناتور‌های جمهوریخواه طرفدار برنامه‌های دولت جورج بوش تمامی تلاش خود را به کار گیرند تا با استفاده از اکثریت شکننده دموکرات‌ها در سنا از تصویب این طرح در مجلس سنا جلوگیری کنند. هری رید، سناتور دموکرات و رهبر اکثریت سنای آمریکا در این زمینه به خبرنگاران گفت: سناتور‌‌ها اکنون فرصت دارند یک‌بار دیگر نظرات خود را در مورد جنگ عراق و طرح‌های رییس‌جمهور عنوان کنند.

سناتور هری‌رید افزود: مردم ایالات‌متحده باید بدانند که سناتور‌ها از رییس‌جمهور و طرح‌هایش برای عراق حمایت می‌کنند و یا اینکه حامی اکثریت مردمی هستند که مخالف افزایش تعهدات نیروهای آمریکایی در عراق هستند.برخی تحلیلگران عقیده دارند رفتار دموکرات‌ها اکنون به سمت یک هشدار برای دولت به پیش می‌رود. هشداری که ممکن است به قطع هزینه‌های جنگ از سوی کنگره منجر شود.

از سوی دیگر بی‌بی‌سی گزارش داد چند ساعت پس از رد طرح بوش از سوی نمایندگان مجلس کاندولیزا رایس وزیرخارجه آمریکا وارد بغداد شد.

دیدار غیرمنتظره رایس از عراق در زمانی صورت می‌گیرد که نیروهای آمریکایی و عراقی در حال انجام یک عملیات گسترده امنیتی در این کشور هستند. تنها چند ساعت پیش از ورود وزیر امور خارجه آمریکا به بغداد، یک انفجار قوی در بازاری در شهر کرکوک در شمال عراق رخ داده بود. در اثر این انفجار دست کم ده نفر کشته و تعداد زیادی مجروح شدند.

این بازار در یک منطقه کردنشین شهر واقع شده و تعداد زیادی از مغازه‌های آن در اثر انفجار تخریب شدند. با وجود اجرای طرح امنیتی جدید، خشونت‌ها در عراق طی این هفته همچنان ادامه داشت. روز سه‌شنبه، انفجار بمب در یک وانت در غرب بغداد موجب کشته شدن ۱۶ نفر و زخمی شدن ۴۵ نفر دیگر شد.

روز دوشنبه نیز وقوع یک رشته انفجار در چند بازار در مرکز بغداد موجب کشته شدن دست کم ۷۶ نفر و زخمی شدن ۱۶۴ نفر شد.جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که بیش از ۲۰هزار نیروی تازه نفس آمریکایی به ده‌ها هزار پرسنل عراقی خواهند پیوست تا شورشیان را از بغداد و سایر مناطقی که صحنه خشونت‌های فرقه‌ای است بیرون کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا قرار است بعد از عراق به اسرائیل سفر و درباره فرایند صلح خاورمیانه مذاکره کند.

وی به طور جداگانه با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی و ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌وگو خواهد کرد.