دنیای اقتصاد- در حالی که بازار‌های نفتی به دلیل افزایش گرمای هوا دیروز خود را برای یک کاهش چشمگیر قیمت آماده می‌کردند،‌ انتشار یک فایل صوتی اینترنتی از گروه القاعده روند صعودی را به این بازار برگرداند. القاعده در این بیانیه صوتی اعلام کرده که هدف بعدی این سازمان انهدام تاسیسات و سکوهای نفتی ایالات‌متحده است،‌ به گونه‌ای که هیچ‌یک از تاسیسات نفتی این کشور در سطح جهان از خطر مصون نیستند. القاعده رودرروی بازار نفت

آناهیتا عبداللهی- در حالی که بازار‌های نفتی به دلیل افزایش گرمای هوا دیروز خود را برای یک کاهش چشمگیر قیمت آماده می‌کردند،‌ انتشار یک فایل صوتی اینترنتی از گروه القاعده نگرانی را به بازار نفت بازگرداند.

چندی بود که بازار نفت فارغ از عوامل سیاسی به فعالیت خود ادامه می‌داد و اکنون انتشار این پیام اینترنتی یک‌بار دیگر بازار نفت‌خام را با بحران‌های سیاسی سینه‌به‌سینه کرده است. القاعده در این بیانیه صوتی اعلام کرده هدف بعدی این سازمان انهدام تاسیسات و سکوهای نفتی ایالات‌متحده است،‌ به گونه‌ای که هیچ‌یک از تاسیسات نفتی این کشور در سطح جهان از خطر مصون نیستند. این بیانیه می‌افزاید که اهداف نفتی مورداشاره تنها به تاسیسات موجود در داخل آمریکا و خلیج‌ مکزیک محدود نمی‌شود، بلکه تاسیسات نفتی شرکت‌های آمریکایی در ونزوئلا، مکزیک و حتی خاورمیانه نیز مورد هدف قرار خواهند گرفت. نیروهای القاعده قصد دارند با استفاده از این روش ایالات‌متحده را گرفتار بحران انرژی کنند. در این بیانیه از چاه‌های نفت، خطوط انتقال، پالایشگاه‌ها و حتی نفت‌کش‌ها به عنوان اهداف نفتی ایالات‌متحده یاد شده است.

به دنبال انتشار این خبر در بازار نفت قیمت‌ها که خود را از صبح دیروز رفته‌رفته پایین کشیده بودند، یک‌بار دیگر در میانه‌های دیروز به سمت بالا حرکت کردند. نفت‌خام دیروز تا قیمت ۶۸/۵۷ دلار نیز کاهش داشت، اما با انتشار خبر تهدید القاعده یک‌بار دیگر قیمت‌ها افزایش پیدا کرده و در نیمروز معاملاتی دیروز هر بشکه نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمدییت در بورس نفت نیویورک به قیمت ۰۲/۵۸دلار خرید و فروش شد.

آنتونی‌نونان،‌ تحلیلگر ارشد بازار نفت در گفت‌وگو با اویل پرایس گفت: آنچه اهمیت دارد تداوم عرضه در بازار نفت است. هر عاملی که بتواند جریان مطمئن عرضه را نقض کند می‌تواند یک تهدید جدی برای بازار نفت به حساب آید. ایالات متحده هم‌اکنون در حال پر کردن ذخایر استراتژیک خود است و قطع جریان نفت به این کشور به هر دلیل می‌تواند قیمت‌ها را به شدت افزایش دهد.

از سوی دیگر، سازمان کشور‌های صادرکننده نفت، اوپک، در جدیدترین پیش‌بینی ماهانه خود از افزایش ۵/۱درصدی تقاضای نفت در جهان خبر داد. براساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود میانگین تقاضای روزانه جهان در سال ۲۰۰۷ در حدود ۸۵میلیون و ۳۷۰هزار بشکه باشد که این میزان نسبت به میانگین پارسال یک‌میلیون و ۲۰۰هزار بشکه بیشتر است. همچنین براساس پیش‌بینی این سازمان، میزان تولید کشور‌های غیراوپک امسال ۲/۱میلیون بشکه افزایش پیدا می‌کند. سازمان بین‌المللی انرژی میزان افزایش تولید کشور‌های غیراوپک را ۷/۱میلیون بشکه عنوان کرده است. همچنین این سازمان چندی قبل میزان افزایش تقاضا برای نفت‌خام را روزانه ۸/۱میلیون بشکه تخمین‌زده بود.