خبر گزاری‌ها- اقشار مختلف مردم لبنان دیروز یاد رفیق حریری نخست‌وزیر فقید خود را گرامی داشتند.از ساعاتی قبل جمع زیادی از مردم این کشور از نقاط مختلف و با وسایل نقلیه گوناگون خود را به شهر بیروت رساندند تا در دومین سالروز ترور حریری در محل آرامگاه او گردهم آمده و از خدمات و تلاش‌های وی قدردانی کنند. حریری نقش مهمی در حیات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی لبنان داشت و همه رهبران سیاسی و مذهبی لبنان از وی به نیکویی یاد می‌کنند و بزرگداشت آیین سالروز ترور وی را بر خود فرض می‌دانند. دولت لبنان دیروز را برای حضورمردم در آیین‌های بزرگداشت رفیق حریری تعطیل عمومی اعلام کرده و ده‌ها هزار تن از مردم این کشور در نقاط ورودی شهر بیروت با در دست داشتن پرچم‌هایی که اکثر آنها پرچم لبنان بود، مشغول ابراز احساسات خود بوده و گفتند نسبت به بزرگداشت یکی از رهبران فقید خود اهمیت می‌دهند. سید حسن نصر‌ا... ‌دبیرکل حزب‌‌ا...، فقدان رفیق حریری را برای همه لبنانی‌ها یک ضایعه‌ دانسته و گفت حوادث پس از ترور وی دلیل مضاعفی است که اهمیت جایگاه حریری و فقدانش را روشن می‌کند. وی افزود: در سال آخر عمر حریری فرصتی پیش آمد تا از طریق گفت‌وگوهای سیاسی صادقانه مبنایی مناسب درخصوص روابط ملی پی‌ریزی کنیم و اگر این گفت‌وگوها ادامه پیدا می‌کرد تحول بزرگی در لبنان ایجاد می‌شد و به دلیل روابط بین‌المللی دو طرف، دامنه آن بر منطقه نیز تاثیر می‌گذاشت. با این حال نصر‌ا... تاکید کرد هرچند روشن شدن حقیقت ترور حریری خواست ملی همه ما است، اما بدترین کاری که می‌توان در این زمینه‌انجام داد رفتاری است که منجر به پنهان ماندن چهره واقعی قاتلان شود که خدمتی بزرگ به آنان خواهد بود. دیگر رهبران مذهبی لبنان از جمله محمد رشید قبانی مفتی اهل سنت لبنان، عبدالامیر قبلان نایب‌رییس مجلس اعلای شیعه، نعیم حسن رهبر مذهبی دروزیان و نماینده «الیاس عوده» اسقف طایفه مسیحیان رم ارتدوکس نیز دیروز با حضور در محل آرامگاه رفیق حریری نخست‌وزیر فقید لبنان، از خدمات ملی و شخصیت وی تجلیل کردند. نایب‌رییس مجلس اعلای اسلامی شیعه در این زمینه گفت: از دست دادن حریری برای لبنان خسارت و زیان بزرگی بود و اندک تاثیر وجود حریری کافی بود تا امنیت و صلح را به لبنان بازگرداند.

قبلان رفیق حریری را نه شیعه، نه سنی و نه مسیحی، بلکه یک لبنانی اصیل دانسته و گفته است اگر همه ما رفیق حریری را دوست داریم باید با همکاری هم مشکلات سیاسی لبنان را حل کنیم. گذشته از احساسات ملی و مذهبی رهبران لبنانی به رفیق حریری، حادثه ترور وی به موضوعی مرموز و پیچیده تبدیل شده و با گذشت دو سال از این حادثه و انجام تحقیقات گسترده به وسیله کمیته بین‌المللی که اندکی پس از این حادثه کار خود را آغاز کرد، هنوز ابعاد واقعی و حقیقی این ترور روشن نشده است.

این کمیته ‌تاکنون با صدها تن از لبنانی‌ها و غیر لبنانی‌ها در این ارتباط گفت‌وگو و بازجویی کرده است. همچنین متخصصان آن هزاران قطعه از جمله قطعات خودروهای محل حادثه را حتی از اعماق دریا خارج و آن را ضبط و بررسی کرده‌اند اما هنوز نتایج آن اعلام نشده است. برخی گزارش‌های منتشر شده در مورد این حادثه بر پیچیدگی موضوع می‌افزاید که یکی از آنها موضوع همکاری نکردن برخی کشورها با کمیته مذکور با وجود تاکید سازمان ملل بر ضرورت مساعدت با آن است. روزنامه لبنانی «الاخبار» در این زمینه چندی پیش به طرفهای بین‌المللی و کشورهایی که با کمیته تحقیق درباره ترور حریری همکاری نکرده‌اند اشاره کرد واز آمریکا، فرانسه، آلمان، استرالیا، عربستان، کویت، امارات، برزیل و رژیم صهیونیستی در این ارتباط نام برد. به نوشته این روزنامه، آمریکا، عکس‌های ماهواره‌ای را در اختیار کمیته تحقیق قرار نداده، اسرائیل به درخواست کمیته تحقیق برای ارائه گزارش در باره پروازهای شناسایی خود در آسمان لبنان قبل و بعد از ترور حریری، پاسخ مثبت نداده و فرانسه نیز از تحویل «محمد زهیر الصدیق» شاهد پرونده حریری به کمیته و یا دولت لبنان خودداری کرده است.