کرزای وزرای پیشنهادی خود را معرفی کرد

گروه بین‌الملل- رییس‌جمهوری افغانستان بسم‌الله محمدی - وزیر کشور سابق- را به عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت دفاع، مجتبی پتنگ - معاون وزیر کشور- را به عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت کشور و همچنین عزیزالله دین‌محمدخان -والی کابل- را به عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت امور سرحدات، اقوام و قبایل معرفی کرد. به گزارش ایسنا، تلویزیون دولتی افغانستان با انتشار خبر فوری گزارش داد، این افراد از سوی حامد کرزای، رییس‌جمهوری افغانستان برای این سمت‌ها معرفی شده‌اند.

همچنین اسدالله خالد، وزیر پیشین امور سرحدات، اقوام و قبایل، به عنوان سرپرست ریاست امنیت ملی افغانستان معرفی شده است.

بر اساس بیانیه‌ای که از سوی دبیرخانه اداره امور ریاست‌جمهوری افغانستان به رسانه‌ها فرستاده شده، خالد همچنین به عنوان کاندیدای پیشنهادی ریاست امنیت ملی به مجلس نمایندگان معرفی شده است.

براساس قانون افغانستان، کاندیداهای پیشنهادی کرزای، پس از انجام بررسی‌های لازم از سوی کمیسیون ویژه مجلس، در مجلس نمایندگان به رای گذاشته خواهند شد. این افراد باید بتوانند حداقل نصف آرا مجلس را کسب کنند.

هفته گذشته و پس از انتشار گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال معرفی خالد به عنوان رییس امنیت ملی افغانستان، برخی از سازمان‌های فعال در زمینه حقوق بشر از جمله دیده‌بان حقوق بشر با انتشار اعلامیه‌ای از کرزای خواستند از معرفی خالد برای این سمت خودداری کند. مسوولان دیدبان حقوق بشر در این اعلامیه گفتند، خالد زمانی که والی پیشین قندهار بوده، زندان شخصی داشته‌است و افرادی در آن زندان شکنجه شده‌اند.

عبدالرحیم وردک، وزیر دفاع سابق و بسم‌الله محمدی، وزیر کشور سابق حدود سه هفته پیش از سوی مجلس نمایندگان استیضاح شدند و پس از آنکه جواب‌های این مقام‌ها اعضای مجلس افغانستان را قانع نکرد، از سوی مجلس نمایندگان سلب صلاحیت شدند. انتقاد اصلی نمایندگان مجلس به این دو مقام دولتی این بود که آنها نتوانسته‌اند از حملات موشکی به مناطق شرقی افغانستان جلوگیری کنند.

رحمت‌الله نبیل اما از سوی حامد کرزای برکنار شد و اندکی بعد، در مورد دلیل این اقدام رییس‌جمهوری اعلام شد که کرزای تصمیم گرفته است پس از این، کسی بیش از دو سال در سمت ریاست امنیت ملی باقی نماند.

به گزارش بی.بی.سی، در فهرست جدید اسدالله خالد، جایش را به عنوان وزیر سرحدات، به حاجی دین محمد، والی کابل داده است.