گروه بین‌الملل- رییس بانک مرکزی هند هشدار داد این کشور با افزایش چشمگیر فشارهای تورمی و کاهش نرخ رشد اقتصادی روبه‌رو شده است.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ، داووری سوبارو تاکید کرد دیگر هیچ فرصتی برای اجرای سیاست‌های محرک پولی بیشتر باقی نمانده است و بانک مرکزی هند مجبور است برای کنترل فشارهای تورمی رشد اقتصادی این کشور را کاهش دهد. بر اساس این گزارش رشد اقتصادی هند در سه ماه نخست ۲۰۱۲ میلادی به کمتر از ۳/۵ درصد رسیده است که این رقم پایین‌ترین میزان در ۹ سال اخیر به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد ما مجبوریم برای کاهش نرخ تورم هزینه بپردازیم و مهمترین هزینه آن نیز کاهش رشد اقتصادی سومین اقتصاد بزرگ آسیا در ماه‌های آینده خواهد بود.

بر این اساس، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که نرخ تورم هند در ماه جولای برای ششمین ماه متوالی افزایش داشته و به بیش از ۷ درصد رسیده است.

در شرایطی که چین، روسیه و برزیل طی ماه‌های گذشته برای حمایت از رشد و رونق اقتصادی مجبور به کاهش نرخ بهره بانکی شده‌اند بانک مرکزی هند از اجرای این اقدام خودداری کرده است. کاهش ارزش روپیه در برابر دلار و افزایش قیمت نفت فشار زیادی بر نرخ تورم هند وارد کرده است. ارزش روپیه در برابر دلار طی ماه‌های گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است. نرخ تورم هند در ماه ژوئن نیز به بیش از ۲۵/۷ درصد رسید که این رقم بالاترین میزان در بین کشورهای نوظهور و در حال توسعه عضو بریکس است.سوبارو افزود: ساختارهای اقتصادی هند همچنان قوی و باثبات است ولی بحران مالی و بدهی منطقه یورو تهدید بزرگی برای صادرات و رشد اقتصادی هند به شمار می‌رود.