گروه بین‌الملل- اداره امنیت ملی افغانستان اعلام کرده است که پنج تن را به اتهام تلاش برای ترور محمدکریم خلیلی، معاون رییس‌جمهوری این کشور دستگیر کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، این اداره روز یکشنبه گذشته در اطلاعیه‌ای نوشت که این افراد در پی عملیات ویژه سه‌ساعته در ناحیه (منطقه) اول شهر کابل بازداشت شده‌اند. اداره امنیت ملی گفته است که این پنج مرد که یکی از آنها پاکستانی است، چندین جلیقه انتحاری، مسلسل، راکت آرپی‌جی ۷، بمب دستی و صدها گلوله با خود داشتند.

منابع امنیت ملی گفته‌اند که این مهاجمان قصد داشتند با استفاده از یونیفرم ارتش ملی افغانستان به محمدکریم خلیلی، معاون دوم رییس‌جمهوری افغانستان در خانه‌اش حمله کنند.

به گفته این منابع، حمله به مقر پارلمان افغانستان از دیگر اهداف این گروه پنج نفره بوده است. یک سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان طرح حمله به محمدکریم خلیلی را به گروه طالبان نسبت داده و گفته است که افراد بازداشت شده قصد داشتند که این طرح را روز یکشنبه، ۲۲ مرداد اجرا کنند. این اداره تصاویر ویدئویی را در اختیار بی‌بی‌سی قرار داده است که این افراد را به همراه وسایل و جنگ افزارهایی که آنها با خود داشتند، نشان می‌دهد.

این دومین طرح حمله انتحاری به محمدکریم خلیلی در سال‌جاری خورشیدی است که از سوی اداره امنیت ملی افغانستان خنثی می‌شود. پیش از این روز دوم ماه اردیبهشت، اداره امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که سه مرد که تصور می‌شد اعضای شبکه حقانی باشند، به اتهام تلاش برای حمله انتحاری به خلیلی در خانه‌اش دستگیر شده‌اند.

اداره امنیت ملی در آن زمان تصاویری ویدئویی را در اختیار رسانه‌ها قرار داد که نشان می‌داد این سه مرد در حال برنامه‌ریزی و نقشه‌کشی برای حمله به خانه خلیلی هستند.

خنثی‌سازی دومین برنامه حمله به خلیلی نشان می‌دهد که شورشیان او را از اهداف عمده‌ای می‌دانند که از آن دست‌بردار نیستند. محمدکریم خلیلی از رهبران ائتلاف سابق شمال افغانستان است که در سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ علیه حاکمیت گروه طالبان می‌جنگید.

پیش از این لطف‌الله مشعل، سخنگوی اداره امنیت ملی در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفته بود که طالبان، رهبران ائتلاف شمال را از «بدترین دشمنان» خود می‌دانند.