رشد صادرات و واردات چین کند شد - ۲۱ مرداد ۹۱

گروه بین‌الملل- دیروز، جمعه، آمار رسمی نشان داد: رشد صادرات و واردات چین در ماه ژوییه برای دومین ماه متوالی کند شده است. این مساله نشان‌دهنده بدتر شدن اوضاع اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمار صادرات و واردات که بسیار کمتر از پیش‌بینی تحلیلگران بود، این نگرانی را به وجود آورد که به‌رغم تلاش‌های دولت چین برای تقویت رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری، اقتصاد این کشور همچنان با کندی رشد مواجه خواهد بود. دیروز اداره گمرک چین گزارش داد: صادرات این کشور در ماه ژوییه نسبت به سال گذشته یک درصد رشد کرده و به ۹/۱۷۶ میلیارد دلار رسیده است. این در شرایطی است که صادرات در ماه ژوئن با رشد ۳/۱۱ درصدی رو به رو شده بود. براساس این گزارش واردات در ماه ژوییه با نرخ سالانه ۷/۴ درصد رشد کرده و به ۸/۱۵۱ میلیارد دلار رسیده است. واردات در ماه ژوئن رشد ۳/۶ درصدی را ثبت کرده بود. کاهش واردات نشان‌دهنده افت تقاضای داخلی است.

همچنین، مازاد تجاری از ۷/۳۱ میلیارد دلار در ماه ژوئن به ۱/۲۵ میلیارد دلار در ماه ژوییه کاهش یافته است. این دومین ماه متوالی است که رشد صادرات و واردات هر دو کند شده‌اند.

چین، بزرگ‌ترین صادرکننده جهان، از بحران بدهی اروپا آسیب دیده است. بازار متزلزل مستغلات و کاهش هزینه مصرف‌کننده نیز بر اقتصاد این کشور تاثیر منفی گذاشته است. براساس گزارش اداره گمرک چین، صادرات این کشور به اروپا در هفت ماه نخست امسال نسبت به همین دوره در سال ۲۰۱۱، ۶/۳ درصد کاهش یافته و به ۴/۱۹۲ میلیارد دلار رسیده است. اما صادرات به آمریکا در هفت ماه منتهی به ژوییه نسبت به همین دوره در سال گذشته ۴/۱۱ درصد افزایش یافته و به ۴/۱۹۵ میلیارد دلار رسیده است.

روزپنج‌شنبه نیز دولت چین اعلام کرد: تولیدات صنعتی، که تولید در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و معادن را اندازگیری می‌کند و فروش خرده‌فروشی که معیاری از هزینه مصرف‌کننده است، هر دو در ماه ژوییه دچار کاهش شده‌اند.

سرمایه‌گذاری در بخش دارایی‌های ثابت، که معیاری از هزینه دولت در بخش زیرساخت‌ است، در هفت ماه نخست امسال با نرخ سالانه ۴/۲۰ درصد رشد کرده است که با توجه به استانداردهای چین رشد نسبتا ضعیفی به شمار می‌رود.