گروه بین‌الملل- قیمت نفت پس از سقوط دو درصدی در روز پنج‌شنبه، دیروز،جمعه، رشد کرد. زیرا توجه سرمایه‌گذاران از نشست بانک مرکزی اروپا به گزارش ماهانه مشاغل آمریکا جلب شد.

روز جمعه در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام ۹۵ سنت رشد کرد و به ۰۸/۸۸ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز پنج‌شنبه ارزش قراردادها با سقوط ۷۸/۱ دلاری در رقم ۱۳/۸۷ دلار بسته شده بود. دیروز در لندن نفت خام برنت با ۷۶ سنت افزایش بشکه‌ای ۶۶/۱۰۶ دلار معامله شد. روز پنج‌شنبه رییس بانک مرکزی اروپا برای حل بحران بدهی حوزه یورو و تقویت رشد اقتصادی کشورهای اروپایی برنامه‌ جدیدی را اعلام نکرد. این درشرایطی است که شش کشور از ۱۷ کشور عضو یورو در رکود به سر می‌برند و این مساله موجب کاهش تقاضای اروپا برای نفت شده است.

ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا، هفته گذشته گفته بود هرآنچه لازم باشد برای حفظ یورو انجام خواهد داد. درنتیجه بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند دراگی پس از نشست روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا برنامه‌ای را برای تقویت وام‌دهی و صرف هزینه ارائه کند.

اما او غیر از وعده‌های بیشتر، برنامه‌ای ارائه نکرد. درحال حاضر بازارها درانتظار انتشار گزارش ماهانه مشاغل آمریکا هستند. با کند شدن رشد اقتصادی آمریکا، اقتصاد این کشور در ماه‌های گذشته شغل کمتری ایجاد کرده و نرخ بیکاری بیش از ۸ درصد باقی مانده است.

تحلیلگران بانک دی‌بی‌اس برآورد می‌کنند کارفرمایان آمریکایی در ماه ژوئیه ۱۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کرده‌اند. این میزان اشتغالزایی بیشتر از ۸۰ هزار شغل ایجاد شده در ماه ژوئن است، اما هنوز کمتر از سطحی است که نشان‌دهنده بهبود اقتصادی باشد.

در دیگر معاملات بورس نیویورک بنزین گالنی ۸۶/۲ دلار معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۹/۲ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید.