حوزه «یورو» زمانی برای از دست دادن ندارد

ژان کلود یانکر/ عکس: رویترز

گروه بین‌الملل- رییس وزرای دارایی اروپا موسوم به یورو گروپ تاکید کرد، اتحادیه اروپا در شرایط سرنوشت‌سازی قرار گرفته است و حوزه یورو هیچ زمان دیگری را برای از دست دادن در اختیار ندارد. به گزارش فارس به نقل از رویترز، ژان کلود یانکر در مصاحبه اختصاصی با نشریه فیگاروی فرانسه تاکید کرد، رهبران اروپایی برای مقابله با بحران مالی و بدهی حوزه یورو با بانک مرکزی اروپا همکاری نزدیکی خواهند داشت و امیدوارم کشورهای مختلف اروپایی به تعهدات خود برای برقراری ثبات در حوزه یورو عمل کنند.

او در ادامه افزود: رهبران اروپایی در روزهای آینده تصمیمات مهمی را برای مقابله با بحران مالی و بدهی حوزه یورو و کمک به کاهش نرخ بهره استقراض در اسپانیا اتخاذ خواهند کرد. به نظر من حوزه یورو دیگر هیچ زمانی برای از دست دادن ندارد.

او گفت صندوق ثبات اروپا با بانک مرکزی اروپا همکاری نزدیکی خواهد داشت بدون آنکه استقلال این صندوق زیر سوال برود. ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا، نیز در جدیدترین اظهارات خود بر اجرای اقدامات لازم و موثر از سوی این بانک برای نجات حوزه یورو تاکید کرده است. یانکر نیز گفت حوزه یورو به نقطه‌ای رسیده است که کشورهای عضو باید از هر ابزار و اقدامی برای برقراری ثبات در اقتصاد اروپا استفاده کنند. یانکر همچنین گفت رهبران اروپایی در روزهای آینده در خصوص وضعیت آتی یونان در حوزه یورو تصمیم گیری خواهند کرد.

یونان که با بحران بدهی و کسری بودجه روبه‌رو است در حال رایزنی با نمایندگان وام‌دهندگان بین‌المللی برای دریافت کمک‌های مالی بیشتر است. برخی کارشناسان اقتصادی از افزایش احتمال خروج یونان از حوزه یورو خبر می‌دهند.

از سوی دیگر پل کروگمن، برنده جایزه نوبل اقتصاد، تاکید کرد به‌رغم اظهارات اخیر رییس بانک مرکزی اروپا هنوز سرنوشت آینده حوزه یورو با ابهامات و شک و تردیدهای زیادی روبه‌رو است.

کروگمن در مقاله‌ای نوشت: گر چه ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا، تاکید کرده است این بانک برای نجات حوزه یورو دست به انجام هر اقدامی خواهد زد و این اظهارات موجب کاهش نسبی نرخ بهره استقراض در اسپانیا شده است، اما هنوز شک و تردیدهای زیادی نسبت به آینده حوزه یورو وجود دارد.

او تاکید کرد: حوزه یورو در شرایط کنونی با مشکلات ساختاری اقتصادی زیادی روبه‌رو است و دراگی نیز به خوبی به این مساله آگاه است. او افزود اقتصاد حوزه یورو اکنون مانند زنبور عسلی است که پس از سال‌ها پرواز از حرکت ایستاده است. وظیفه اصلی ما این است که در شرایط کنونی بار دیگر اقتصاد بحران‌زده حوزه یورو را به یک زنبور عسل واقعی تبدیل کنیم. به نظر من حوزه یورو زمانی می‌تواند کارآیی لازم را داشته باشد که اتحادیه اروپا به سوی یک جامعه اقتصادی و سیاسی متحد گام بردارد.

او افزود بیایید به عنوان مثال شرایط بحران مسکن در اسپانیا و ایالت فلوریدای آمریکا را مقایسه کنیم. هر دو منطقه با بحران حباب بخش مسکن روبه‌رو شدند. پس از گذشت سه سال از این بحران اسپانیا هنوز با بحران اقتصادی روبه‌رو است ولی فلوریدا نه. چرا ؟ به این علت که زمانی که فلوریدا با بحران مسکن روبه‌رو شد می‌توانست روی کمک‌های دولت واشنگتن حساب کند و جلوی ورشکستگی سیستم اقتصادی و بانکی خود را بگیرد. ولی در مقابل اسپانیا فاقد چنین شبکه حمایتی بوده است. البته تشکیل مدل اقتصادی و سیاسی آمریکا برای اروپا در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست چه بسا اگر چنین امکانی در گذشته بود یورو امروز با این بحران روبه‌رو نشده بود.

او در ادامه افزود بی‌شک حوزه یورو در زمان رشد و رونق اقتصادی کارآیی لازم را داشته است و این تجربه در هشت سال گذشته مشاهده شده ولی آنچه نگرانی‌ها را به شدت افزایش داده است نوع عملکرد حوزه یورو در زمان وقوع بحران‌های مالی و اقتصادی است.

این در شرایطی است که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، و ماریو مونتی، نخست‌وزیر ایتالیا، اعلام کردند که دو کشور با تمام قدرت از حوزه یورو حمایت می‌کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از دویچه‌وله، «گئورگ اشترایتر» سخنگوی دولت آلمان در برلین با اعلام این مطلب گفت که این دو در گفت‌و‌گویی تلفنی خواستار آن شدند که نتایج کنفرانس سران اتحادیه اروپا در روزهای پایانی ماه ژوئن هر چه زودتر اجرایی شود.

بر مبنای نتایج این کنفرانس کشورهایی با برنامه‌های حساب‌شده در اجرای بودجه مالی می‌توانند از بودجه حمایتی تعیین شده توسط اتحادیه اروپا استفاده کنند.

جمعه گذشته نیز آنگلا مرکل و فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه، در گفت‌و‌گوی تلفنی درباره حوزه یورو تبادل نظر و بر حمایت از آن تاکید کردند.

در رویدادی دیگر مرتبط با حوزه یورو جدیدترین نظرسنجی‌ها در آلمان نشان‌دهنده مخالفت مردم این کشور با رویکرد آنگلا مرکل در مقابله با بحران مالی و بدهی یورو است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، تنها یک سوم مردم آلمان معتقدند مسیر اتخاذ شده از سوی صدراعظم این کشور برای مقابله با بحران مالی و بدهی حوزه یورو مسیری درست است. جدیدترین نظرسنجی موسسه یو گاو که دیروز، دوشنبه، در نشریه بیلد آلمان منتشر شد نشان می‌دهد تنها ۳۳ درصد مردم آلمان از سیاست‌های مرکل برای مقابله با بحران مالی و بدهی یورو حمایت می‌کنند و بیش از ۴۸ درصد مردم آلمان مخالف این رویکرد هستند.

بیش از ۴۴ درصد مردم آلمان نیز در این نظرسنجی اعلام کردند به شدت نگران وضعیت پس‌اندازهای خود در آینده هستند. اما نظرسنجی اواسط جولای از سوی موسسه زد دی اف نشان می‌دهد بیش از ۶۳ درصد مردم آلمان از سیاست‌های مرکل در قبال بحران مالی و بدهی منطقه یورو حمایت می‌کنند.

نتایج نظر سنجی موسسه اینفرا تست آلمان نیز نشان می‌دهد ۵۸ درصد مردم این کشور از سیاست‌های مرکل حمایت می‌کنند ولی

۸۵ درصد مردم آلمان نیز معتقدند شرایط بحران مالی و بدهی حوزه یورو طی ماه‌های آینده بدتر خواهد شد.

مرکل همچنان بر موضع خود برای اجرای سیاست‌های ریاضتی بیشتر در کشورهای بحران‌زده حوزه یورو و مخالفت با طرح پیشنهادی فرانسه و ایتالیا و اسپانیا برای انتشار اوراق قرضه یورو تاکید می‌کند.