بهترین دوستان سوریه اروپایی‌ها هستند نه ما!

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه - عکس: رویترز

همزمان عبدالباسط سیدا، رییس شورای مخالفان سوریه از کشورهای خارجی خواست سلاح‌های سنگین در اختیار مخالفان قرار دهند گروه بین‌الملل- در شرایطی که نگرانی‌ها از احتمال وقوع فاجعه در شهر حلب همچنان ادامه دارد، شورای مخالفان سوریه از کشورهای هم‌پیمان خود کمک‌های تسلیحاتی ویژه درخواست کرد. همزمان سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه طی سخنانی تاکید کرد که کشورش هیچگاه به فکر اعطای پناهندگی به بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه نبوده و نخواهد بود. او اضافه کرد که برخی کشورهای اروپایی و نه روسیه بهترین دوستان دولت سوریه هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، عبدالباسط سیدا، رییس شورای مخالفان سوریه موسوم به «شورای ملی سوریه» در کنفرانسی مطبوعاتی در امارات از کشورهای هم‌پیمان این شورا خواست تا کمک‌های تسلیحاتی ویژه در اختیار مخالفان قرار دهند و مخالفان را با سلاح‌های سنگین کمک کنند تا مخالفان بتوانند با ارتش سوریه مقابله کنند.

او ادامه داد: «اگر هم‌پیمانان ما هرچه زودتر برای پایان دادن به درگیری‌های شهر حلب وارد عمل نشوند، مسوولیت خون‌هایی که در این شهر ریخته می‌شود بر عهده آنها نیز خواهد بود.» سیدا اضافه کرد: «هم‌پیمانان ما باید خارج از چارچوب شورای امنیت هرچه سریع‌تر وارد عمل شوند چرا که هر اقدامی در قالب شورای امنیت با وتو روبه‌رو می‌شود که فایده‌ای ندارد.» رییس شورای مخالفان سوریه گفت: «ما هم‌اکنون با وزیر امور خارجه امارات درباره تشکیل دولت انتقالی در سوریه بحث و تبادل‌نظر کرده‌ایم و توافق‌هایی در این‌باره به دست آمده‌است.»

او با اشاره به سخنان برخی مقامات بین‌المللی مبنی بر حل و فصل مسائل جاری در سوریه همانند آنچه که در یمن رخ داد، گفت: «آنچه که در سوریه می‌گذرد قابل مقایسه با یمن نیست و نمی‌توان با استفاده از الگوی یمن وضعیت موجود در سوریه را حل و فصل کرد.»

رییس شورای مخالفان سوریه مدعی شد: «در سوریه اموری روی داده که نمی‌شود از آن چشم‌پوشی کرد و شورای ملی سوریه معتقد است بشاراسد، رییس‌جمهوری سوریه باید محاکمه شود و به هیچ‌ وجه با تامین امنیت او موافقت نخواهیم کرد.»

درگیری در حلب

از سوی دیگر کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب درباره سوریه از احتمال وقوع «جنگی قریب‌الوقوع» در شهر حلب، دومین شهر بزرگ سوریه و تلفات غیرنظامیان ابراز نگرانی کرد.

او در سخنانی گفت: «گزارش‌های رسیده از حلب و اینکه نیروهای نظامی سوریه به سوی این شهر در حال حرکت هستند، بسیار نگران‌کننده است و از یک درگیری شدید در حلب حکایت دارد.»

عنان ادامه داد: «افزایش تحرکات نظامی در حلب و مناطق پیرامون آن دلیل دیگری بر ضرورت افزایش تلاش‌های بین‌المللی برای حل و فصل سیاسی سوریه است زیرا این راه تنها راه پایان دادن به مسائل جاری در این کشور است.»

در پی ورود نزدیک به پنج هزار مخالف مسلح سوری به شهر دو و نیم میلیون نفری حلب، ارتش سوریه به یگان‌های زرهی و پیاده خود دستور داده تا برای بیرون راندن مخالفان از این شهر وارد عمل شوند. به گزارش منابع خبری مخالفان، هلی‌کوپترهای ارتش سوریه شنبه به جنوب غرب شهر حلب که در دست مخالفان است، هجوم بردند. بنابر این گزارش‌ها نیروهای ارتش با هلی‌کوپتر و واحد‌های زرهی و تانک به این منطقه حمله کردند. بنا بر آمار اعلام‌شده از سوی گروه ناظران حقوق بشر سوریه روز شنبه حداقل ۲۹ نفر در حلب و ۱۴۰ نفر در کل کشور کشته شدند.

لاوروف: روسیه به اعطای پناهندگی به اسد فکر نکرده‌است

همزمان وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو هیچ برنامه یا توافقی برای اعطای پناهندگی به رییس جمهوری سوریه نداشته‌است و حتی به این مساله فکر نکرده و نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به پرسشی از سوی خبرنگاران درباره اینکه آیا مسکو به بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه پناهندگی سیاسی اعطا خواهد کرد یا خیر تاکید کرد: «ما این مساله را بارها به طور علنی گفته‌ایم که حتی به این موضوع فکر هم نکرده‌ و نخواهیم کرد.» او اضافه کرد: «هیچ توافقی در این باره انجام نشده‌است.»

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفت: «اینها همه اقداماتی تحریک‌آمیز از سوی افرادی است که می‌خواهند ما و چین را به دلیل آنچه در سوریه رخ می‌دهد، متهم کنند.»

لاوروف تاکید کرد: «بیانیه‌هایی که از سوی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه و سایر مقام‌های کشور منتشر می‌شود، نشان می‌دهند که مسکو هیچ رابطه ویژه‌ای با دولت سوریه ندارد.» او افزود: «ما نزدیک‌ترین دوست دولت سوریه نبوده و نیستیم. بهترین دوستان دولت سوریه در اروپا هستند.»