گروه بین‌الملل- وزیر دارایی لتونی تاکید کرد: یونان باید هر چه سریع‌تر از حوزه یورو خارج شود زیرا ادامه بحران مالی و بدهی این کشور تاثیر منفی شدیدی بر اقتصاد حوزه یورو خواهد داشت. به گزارش فارس به نقل از رویترز، آندریس ویلکس تاکید کرد: یونان باید هر چه سریع‌تر از حوزه یورو خارج شود زیرا ادامه بحران مالی و بدهی یونان تاثیر منفی شدیدی بر اقتصاد منطقه یورو خواهد داشت و این مساله کل کشورهای عضو اتحادیه پولی یورو را متاثر خواهد کرد.

اظهارات این مقام اروپایی در شرایطی است که مقام‌های دولت ائتلافی یونان نتوانسته‌اند در خصوص راهکارهای کاهش ۱۲ میلیارد یورویی هزینه‌های بودجه تا دو سال آینده به توافق نهایی دست یابند. بر اساس این گزارش، یونان باید تا دو سال آینده ۱۲ میلیارد یورو از هزینه‌های بودجه را کاهش دهد تا بازرسان صندوق بین‌المللی پول، اتحادیه اروپا و بانک مرکزی اروپا برای اعطای کمک‌های مالی بیشتر به این کشور متقاعد شوند.

ویلکس تاکید کرد: این نکته باید درک شود که ادامه عضویت یونان در حوزه یورو به ضرر سایر کشورهای اروپایی خواهد بود. باید راهکاری پیدا شود تا یونان هر چه سریع‌تر از حوزه یورو اخراج شود و البته خروج یونان از حوزه یورو باید با حداقل تاثیرات منفی همراه باشد. راهکار شخصی من این است که یونان هر چه سریع‌تر از حوزه یورو خارج شود.

لتونی عضو اتحادیه اروپا است و قصد دارد از ابتدای سال ۲۰۱۴ میلادی به اتحادیه پولی یورو بپیوندد. یونان سال گذشته نیز با کاهش ۹/۶ درصدی رشد اقتصادی روبه‌رو شده است. این کشور با بدهی سنگین ۳۵۰ میلیارد یورویی روبه‌رو است که این رقم معادل ۱۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی است.

نشریه آلمانی اشپیگل نیز بدون اشاره به منابع خود اعلام کرد، صندوق بین‌المللی پول در هیچ طرح دیگری برای اعطای کمک‌های مالی جدید به یونان مشارکت نخواهد کرد. آتن برای رهایی از بحران ورشکستگی مالی و اقتصادی به کمک مالی ۱۰ تا ۵۰ میلیارد یورویی روبه‌رو است.