گروه بین‌الملل- رشد اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در فصل دوم کند شد، زیرا کندی رشد مشاغل آمریکایی‌ها را وادار کرد پول کمتری خرج کنند.

به گزارش بلومبرگ، آمار وزارت بازرگانی آمریکا نشان داد تولید ناخالص داخلی، ارزش کالاها و خدمات تولید شده، با نرخ سالانه ۵/۱ درصد رشد کرده است. این درشرایطی است که رشد تولید ناخالص داخلی در فصل نخست ۲ درصد بود. خرید خانوارها، که ۷۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، با کندترین آهنگ در یک سال گذشته رشد کرده است. ۸۲ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ رشد ۴/۱ درصدی تولید ناخالص داخلی را در فصل دوم پیش‌بینی کرده بودند. بحران بدهی اروپا و چشم‌انداز تغییر مالیاتی در آمریکا خطر محدود کردن رشد اقتصادی را به وجود آورده است و به فروش شرکت‌ها آسیب زده است. سیاست‌گذاران فدرال‌رزرو، به رهبری بن برنانکه، این هفته تشکیل جلسه می‌دهند تا درباره نیاز به تقویت رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری بحث و گفت‌وگو کنند. آمریکا بیش از سه سال است که نرخ بیکاری بیش از ۸ درصد را تجربه می‌کند. کریس راپکی، اقتصاددان ارشد بانک توکیو میتسوبیشی می‌گوید:« اقتصاد در مسیر رشد ملایم قرار دارد.» او پیش‌بینی می‌کند رشد اقتصادی به دلیل کاهش قیمت بنزین و بهبود بحران اروپا تقویت خواهد شد. این درشرایطی است که مصرف خانوار در دوره آوریل تا ژوئن با نرخ ۵/۱ درصد رشد کرده که نسبت به افزایش ۴/۲ درصدی فصل قبل از آن، کاهش یافته است. همچنین گزارش دیگری نشان داد اعتماد مصرف‌کنندگان در ماه جولای به کمترین سطح در سال جاری رسیده است. شاخص اعتماد مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان از ۲/۷۳ واحد در ماه ژوئن به ۳/۷۲ واحد در ماه جولای کاهش یافته است.

این آمار نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان تمایلی برای خرید بیشتر ندارند. فروش خرده‌فروشی نیز در ماه ژوئن برای سومین ماه متوالی دچار کاهش شد که طولانی‌ترین دوره افت از سال ۲۰۰۸ تاکنون است.

تا زمان بهبود بازار کار و افزایش استخدام، مصرف‌کنندگان همچنان برای خرج کردن محتاط خواهند بود. استخدام در فصل دوم به طور متوسط ۷۵ هزار مورد افزایش داشته که نسبت به رشد ۲۲۶ هزار موردی فصل اول دچار کاهش شده است. نرخ بیکاری در ماه ژوئن در رقم ۲/۸ درصد باقی ماند. نرخ بیکاری برای چهل ویکمین ماه متوالی در رقم بیش از ۸ درصد قرار دارد. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، آمریکا برای کاهش نرخ بیکاری به رشد اقتصادی بالای ۳‌درصد نیاز دارد.