نگرانی جهانی نسبت به تشدید درگیری‌ها در حلب

عکس:‌رویترز

گروه بین‌الملل- با تشدید درگیری‌ها میان مخالفان مسلح و ارتش سوریه در حلب واقع در شمال غرب سوریه و در نزدیکی مرز با ترکیه، کشورهای مختلف جهان خواستار خویشتن‌داری دو طرف و حفظ جان غیرنظامیان شدند. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه، ترکیه و سازمان ملل از طرف‌های درگیر در سوریه خواستند تا خویشتن‌داری خود را حفظ کنند و برای حفظ جان و اموال غیرنظامیان کوشش کنند. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی شدید از بالا گرفتن درگیری‌ها میان مخالفان مسلح و ارتش سوریه در شهر حلب تاکید کرد که خشونت باید از سوی هر دو طرف متوقف شود.

او پس از دیدار با ویلیام هیگ، وزیر امور‌خارجه بریتانیا گفت: «ما از دولت سوریه می‌خواهیم تا اقدامات نظامی خود در شهر حلب را متوقف کند.»

او همچنین از دولت سوریه خواست تا از سلاح‌های شیمیایی در عملیات خود علیه مخالفان استفاده نکند و از آنها خواست تا به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشند.

ویلیام هیگ نیز در پایان این دیدار درباره احتمال وقوع فجایع انسانی در شهر حلب به دنبال درگیری میان مخالفان و ارتش سوریه هشدار داد.

او اضافه کرد: «هیچ کشوری نباید در برابر آنچه که هم اکنون ساکنان حلب را تهدید می‌کند ساکت بنشیند.»

وزیر امور خارجه بریتانیا ادامه داد: «ما به شدت از اطلاعات به دست آمده مبنی بر اینکه دولت سوریه نیروهای خود را به سوی شهر حلب حرکت داده، نگرانیم و نسبت به آن هشدار می‌دهیم.» گیولیو ترزی، وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در سخنانی در این باره گفت: «ما باید هماهنگ با هم فشارها علیه دولت بشار‌اسد، رییس‌جمهوری سوریه را افزایش دهیم تا به این وسیله از احتمال وقوع فاجعه‌ای جدید جلوگیری کنیم.»

او اضافه کرد: «ما از احتمال حمله نیروهای نظامی سوریه به حلب و رویارویی آنها با مخالفان مسلح بسیار نگرانیم.»

برنارد والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز با ابراز نگرانی شدید از اطلاعات به دست آمده در سوریه از جامعه جهانی خواست تا هرچه زودتر برای توقف خشونت‌ها و «منع دولت سوریه در استفاده از سلاح‌های سنگین» وارد عمل شوند.

ناوی پیلای، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز از دولت و مخالفان سوریه خواست تا از جان و اموال غیرنظامیان در شهر حلب حمایت کنند و نسبت به این مساله نهایت دقت را داشته باشند.

پیلای در سخنانی از دو طرف درگیر در سوریه خواست تا از جان و اموال غیر نظامیان از جمله منازل و مدارس حفاظت کنند و میان غیر‌نظامیان و اهداف نظامی تفاوت قائل شوند. او با ابراز نگرانی از احتمال درگیری‌های شدید در شهر حلب دو طرف را به خویشتن‌داری خواند. ناوی پیلای گفت: گزارش‌های رسیده از حلب از «رویدادی شوم» خبر می‌دهند که قرار است در این شهر اتفاق بیفتد.

او ادامه داد: «هم اکنون درگیری‌هایی نیز در برخی شهرهای مهم سوریه از جمله حمص و دیرالزور ادامه دارد که این امر جای نگرانی است. کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل ادامه داد: «ما معتقدیم که جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی در سوریه رخ داده و همچنان در حال وقوع است اما عاملان آن باید بدانند که نمی‌توانند از دست عدالت فرار کنند.»

سازمان علمی،‌ فرهنگی، آموزشی سازمان ملل «یونسکو» نیز با درخواست از دو طرف برای خویشتن‌داری حمایت از آثار باستانی و اماکن فرهنگی شهر حلب را خواستار شد. از سوی دیگر رابرت مود، رییس پیشین ناظران بین‌المللی مستقر در سوریه در سخنانی مدعی شد: «سقوط دولت بشار اسد امری حتمی است و تنها مساله وقت در این میان مطرح است.»

او که ۱۹ ژوئیه پس از پایان ماموریتش دمشق را ترک کرد، گفت: «بسیار بعید است که تصور کنیم سوریه در آینده با حاکمان کنونی‌‌اش ادامه مسیر دهد.»

رییس سابق ناظران بین‌المللی سوریه در‌عین‌حال تاکید کرد: «اینکه برخی‌ها معتقدند سقوط بشار اسد یا کناره گیری او از قدرت باعث حل و فصل وضعیت جاری در این کشور می‌شود کمی ساده‌بینانه است.»

در همین حال منابع سازمان ملل اعلام کردند که کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه و بان کی مون مذاکراتی را برای تسریع روند اجرای تصمیمات این سازمان درباره سوریه برگزار کرده‌اند و قرار است گروه تماس سوریه به زودی نشستی را در این خصوص برگزار کند.

از سوی دیگر احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز با هشدار نسبت به احتمال وقوع «فاجعه در شهر حمص» حمایت از جان غیر نظامیان را خواستار شد. او با تکرار اظهارات اخیر نخست وزیر این کشور گفت: «آنکارا هیچ وقت اجازه نخواهد داد تا گروه‌های تروریستی مثل حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) یا شبه نظامیان القاعده در خاک سوریه و در نزدیکی مرزهای ترکیه استقرار یابند.»

او در سخنانی که به طور مستقیم از شبکه ۲۴ این کشور پخش می‌شد، تهدید کرد که ترکیه در قبال مسائلی که از جانب خاک سوریه آنکارا را تهدید می‌کند، ساکت نخواهد نشست.

داوود اوغلو به نوع و چگونگی پاسخ ترکیه به این تهدیدها اشاره‌ای نکرد اما رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه پیش‌تر مدعی شده بود که دولت سوریه مناطقی را در اختیار گروه‌های کرد مخالف ترکیه قرار داده و آنکارا در صورت نیاز برای رویارویی با این گروه‌ها به خاک سوریه لشگرکشی می‌کند.

از سوی دیگر فاروق طاها،‌ سفیر سوریه در بلاروس با انتشار نواری ویدئویی که از شبکه الجزیره پخش شد جدایی خود را از دولت سوریه به طور رسمی اعلام کرد.

در تحولات میدانی سوریه نیز تلویزیون این کشور اعلام کرد که انفجار بزرگی که در منطقه الخالدیه حمص به وقوع پیوست و در اثر آن تعداد زیادی از منازل این منطقه تخریب شد. این اقدام کار یک گروه مسلح مخالف دولت بود.