گروه بین‌الملل- دیروز، جمعه، قیمت نفت افزایش یافت، زیرا رییس بانک مرکزی اروپا متعهد شد هرآنچه لازم است برای حفظ یورو انجام خواهد داد و چین برای مقابله با کندی رشد اقتصادی اقدامات محرک اقتصادی در نظر گرفت. روز جمعه در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه سپتامبر ۳۱ سنت رشد کرد و به ۷۰/۸۹ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز پنج‌شنبه ارزش قراردادها پس از آنکه به رقم ۹۰ دلار رسید، در نهایت با ۴۲ سنت افزایش در رقم ۳۹/۸۹ دلار بسته شد.

دیروز در لندن نفت خام برنت ۴۲ سنت افزایش یافت و بشکه‌ای ۶۸/۱۰۵ دلار معامله شد. طی هفته گذشته بازارها ناآرام بودند، زیرا این نگرانی وجود داشت که اسپانیا، چهارمین اقتصاد بزرگ حوزه یورو، به نجات مالی نیاز پیدا کند. این مساله مشکلات مالی اروپا را دوچندان خواهد کرد و ممکن است به فروپاشی یورو منجر شود. تحلیل‌گران براین باورند که شوک ناشی از فروپاشی یورو احتمالا اقتصاد جهان را به رکود خواهد کشاند.

اما روز پنج‌شنبه ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا، در کنفرانس سرمایه‌گذاری لندن گفت هرآنچه لازم باشد برای حفظ یورو انجام خواهد داد. او همچنین گفت این بانک برای کاهش نرخ بهره استقراض کشورهایی چون اسپانیا و ایتالیا اقدام خواهد کرد.

این در شرایطی است که با ورود برخی از کشورهای اروپایی به رکود تقاضا برای نفت از طرف این قاره کاهش یافته است. اوایل ماه جاری، آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرد امسال تقاضای اروپا برای نفت روزانه ۶/۱۴ میلیون بشکه خواهد بود که نسبت به ۱۵ میلیون بشکه سال گذشته با کاهش رو به رو خواهد شد. اتحادیه اروپا حدود ۱۶ درصد از مصرف جهانی نفت را به خود اختصاص داده است.

با این وجود، نشانه‌هایی از بهبود تقاضا برای نفت از طرف چین وجود دارد. این دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان به شهرهای این کشور اجازه داد در زیرساخت‌ها بیشتر هزینه کنند.

در دیگر معاملات بورس نیویورک بنزین گالنی ۷۴/۲ دلار معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۰۹/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب معامله شد.