گروه بین‌الملل- سخنگوی شورای ملی سوریه اعلام کرد که مخالفان این کشور حاضر به پذیرش طرح تشکیل دولت انتقالی به ریاست یکی از اعضای دولت کنونی به شرط کناره‌گیری بشار اسد از قدرت هستند.

به گزارش ایسنا، جورج صبرا،‌‌سخنگوی شورای ملی سوری که متشکل از مخالفان این کشور است، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «ما با برکناری بشار اسد و انتقال قدرت به یکی از چهره‌های دولتی به ریاست دولت انتقالی نظیر آنچه در یمن اتفاق افتاد، موافقیم.» اتحادیه عرب روز دوشنبه از بشار اسد خواسته بود هرچه سریعتر قدرت را به یک دولت انتقالی واگذار کند. صبرا ادامه داد: «ما طرح اتحادیه عرب را می‌پذیریم زیرا اولویت امروز خاتمه بخشیدن به قتل عام و حفاظت از غیرنظامیان سوری است نه محاکمه بشار اسد.» او در پاسخ به این پرسش که کدام یک از چهره‌های دولتی را برای رهبری دولت انتقالی می‌پذیرند بدون اشاره به نام خاصی گفت: «سوریه چهره‌های میهن پرست زیادی در میان اعضای دولت و افسران ارتش دارد که می‌توانند چنین نقشی را برعهده بگیرند.»

اما ریاض الاسعد، فرمانده ارتش آزاد سوریه اعلام کرد که مخالفان با پیشنهاد اتحادیه عرب برای خروج امن بشار اسد در مقابل واگذاری قدرت مخالفند. او تاکید کرد: «ما هیچ راهکار سیاسی جز ادامه جنگ تا برکناری نظام سوریه نداریم.» الاسعد در ادامه تاکید کرد: «ما هرگز با خروج امن بشار اسد از سوریه موافقت نخواهیم کرد بلکه اسد باید محاکمه شود.»

پیش از این هم دبیرکل اتحادیه عرب تاکید کرد: «تصمیم شورای وزیران امور خارجه کشورهای عربی در خصوص برکناری بشار اسد تصمیمی بسیار جدی است.»

به گزارش ایسنا نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب درگفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه گفت: «تصمیمی که اخیرا در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عرب در دوحه، پایتخت قطر در خصوص برکناری بشار اسد، رییس‌ جمهوری سوریه اتخاذ شد، امری جدی و حائز اهمیت است.»

العربی در این مصاحبه که پس از نشست کمیته وزارتی و شورای وزیران امور خارجه عرب برگزار شد، اضافه کرد: «ما در حال حاضر از اصلاحات سیاسی صحبت نمی‌کنیم بلکه موضوع صحبت ما انتقال قدرت در سوریه است.» او همچنین از مخالفان سوریه درخواست کرد تا برای تشکیل دولت انتقالی با یکدیگر متحد شوند. العربی در ادامه گفت: «خروج بشار اسد و خانواده‌اش باید با امنیت کامل انجام شود. درست مانند الگویی که در یمن استفاده شد.»

دبیرکل اتحادیه عرب همچنین با تاکید بر لزوم توقف خشونت‌ها و درگیری‌ها در سوریه و آزاد شدن بازداشت‌شدگان سوری، گفت: «حرف ما در حال حاضر اصلاحات سیاسی نیست، شورای وزیران امور خارجه کشورهای عرب در حال حاضر از انتقال قدرت در سوریه صحبت می‌کنند نه اصلاحات سیاسی، زیرا زمان انجام اصلاحات سیاسی به پایان رسیده است.»

ازسوی دیگر، مجموعه کشورهای عربی به رهبری عربستان درصدد آن هستند تا به منظور اجرای تصمیم شورای وزیران امور خارجه عرب در خصوص برکناری بشار اسد به مجمع عمومی سازمان ملل بروند. بنا به گفته منابع عربی آگاه در نیویورک، این اقدام به منظور صدور قطعنامه‌ ضد سوری تحت عنوان «متحدان برای صلح» است تا اگر شورای امنیت در توافق برای اقدامی جهت حل بحران سوریه شکست بخورد، به این قطعنامه مراجعه کنند.

از سوی دیگر و در تحولی دیگر مرتبط با سوریه، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه در ایالات نوادا به دولت سوریه هشدار داد که نباید در مقابله با مخالفان دست به «خطایی تراژیک» بزنند و از تسلیحات شیمیایی استفاده کند. اوباما گفت: «اگر سوریه به چنین کاری اقدام کند، مسوولیت آن با رژیم حاکم بر این کشور خواهد بود.»

وزارت خارجه ایالات متحده نیز ساعاتی پیش از اوباما در برابر احتمال استفاده رژیم اسد از سلاح شیمیایی موضعی مشابه اتخاذ کرده بود. واکنش مقام‌های آمریکا پس از آن صورت گرفت که جهاد المقدیسی، سخنگوی وزارت خارجه سوریه، به نگرانی‌ها در مورد احتمال استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان واکنش نشان داد. به گفته او سلاح‌های شیمیایی تنها برای دفاع در برابر تهاجم خارجی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. او افزود: سلاح‌های شیمیایی سوریه در جایی امن نگهداری می‌شود و هرگز از آن‌ها استفاده نخواهد شد مگر آنکه سوریه مورد حمله نیروهای خارجی قرار گیرد.