درخواست اتحادیه عرب از بشار اسد برای کناره‌گیری از قدرت

وزرای خارجه عربستان و مصر/ عکس: AFP

اتحادیه عرب ضمن درخواست از رییس‌جمهوری سوریه برای کناره‌گیری از قدرت تاکید کرد امنیت او و نزدیکانش را تامین خواهد کرد

گروه بین‌الملل- اتحادیه عرب پس از پایان نشست فوق‌العاده خود درباره سوریه از رییس‌جمهوری این کشور خواست تا در مقابل تامین امنیتش، از قدرت کناره‌گیری کند. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، نشست فوق‌العاده کمیته نظارتی اتحادیه عرب درباره سوریه برگزار شد و شرکت‌کنندگان در این نشست از بشار اسد،‌ رییس‌جمهوری خواستند تا از قدرت کناره‌گیری کند و از مخالفان نیز درخواست کردند تا هر چه زودتر دولت انتقالی تشکیل دهند.

حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر و رییس کمیته وزارتی اتحادیه عرب در پایان نشست این کمیته گفت: «هم‌اکنون وقت آن رسیده که بشار اسد از قدرت کناره‌گیری کند و با این کار در یک اقدام شجاعانه، حمام خونی را که در سوریه به راه افتاده متوقف کند.»

او گفت: «کناره‌گیری بشار اسد از قدرت فرار نیست، بلکه یک اقدام شجاعانه برای نجات سوریه از وضعیت کنونی در این کشور است.»

رییس کمیته وزارتی اتحادیه عرب گفت: «در صورت کناره‌گیری بشار اسد، امنیت او و نزدیکانش تامین خواهد شد و این مساله در مصوبه کمیته وزارتی اتحادیه عرب به روشنی ذکر شده است.»

او همچنین از مخالفان سوری خواست تا هر چه سریع‌تر دولت انتقالی در سوریه تشکیل دهند و برای برگزاری انتخابات دموکراتیک در این کشور و تنظیم قانون اساسی آماده شوند.

حمد بن جاسم ادامه داد: «اتحادیه عرب، تلاش‌های بسیاری برای پایان دادن خشونت‌ها در سوریه انجام داد اما مقامات سوری همواره این تلاش‌ها را نادیده گرفتند و شرایط به جایی رسیده است که ما هم‌اکنون در سوریه شاهد آن هستیم.»

او گفت: «اتحادیه عرب اعتقاد دارد که ماموریت کوفی عنان، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه، باید گسترش یابد و بر چگونگی انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سوریه نیز نظارت داشته باشد.»

وزیر امور خارجه قطر افزود: «در صورتی که بشار اسد پیشنهاد کناره‌گیری را قبول نکند اراده ملت سوریه که برکناری او را خواستار است، سناریوهای بعدی را تعیین خواهد کرد.»

رییس کمیته وزارتی اتحادیه عرب درخصوص طرح کوفی عنان نیز گفت: «طرح شش ماده‌ای کوفی عنان در سوریه اجرا نشده است و ما همچنان شاهد درگیری با اسلحه‌های سنگین در سوریه هستیم و این امر ضرورت تغییر در رویه ماموریت ناظران بین‌المللی و کوفی عنان را دو چندان می‌کند.

حمد بن جاسم در پایان اعلام کرد که به عنوان رییس کمیته وزارتی اتحادیه عرب درباره سوریه به‌زودی به چین و روسیه سفر خواهد کرد و با مقامات این دو کشور درباره سوریه مذاکره خواهد کرد.

او افزود: «ما با مقامات پکن و مسکو درباره تغییر در ماموریت کوفی عنان و ناظران بین‌المللی مذاکره می‌کنیم چرا که مواضع روسیه و چین در این خصوص بسیار مهم است.»

از سوی دیگر، منابع دیپلماتیک اتحادیه اروپا اعلام کردند که وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه تصمیم دارند تا تحریم‌های اعمال شده علیه نظام حاکم بر سوریه را افزایش دهند. این موضوع در نشست دیروز اتحادیه که در بروکسل برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت.

بنا به گفته این منابع، وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا همچنین چگونگی اجرای هر چه بهتر ممنوعیت صادرات سلاح به سوریه را مورد بررسی قرار می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود نزدیک به ۳۰ تن از مقامات سوریه و تعدادی از شرکت‌ها و نهادهای سوریه به لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور افزوده شوند.

از سوی دیگر، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بشار اسد همچنان در دمشق است و کنترل ارتش را در دست دارد «هرچند تعداد زیادی از نظامیان از ارتش جدا شده‌اند.»

او با اشاره به بروز شایعاتی مبنی بر خروج بشار اسد از پایتخت پس از انفجار روزچهارشنبه دمشق گفت: «بشار اسد همچنان در سوریه است و بر ارتش و نیروهای نظامی این کشور تسلط دارد.»

در همین حال نخست وزیر مالزی نیز به اعضای سفارت این کشور در سوریه از جمله سفیر مالزی دستور داد تا هر چه سریع‌تر دمشق را ترک کنند.

خبرگزاری مالزی اعلام کرد: «نجیب عبدالرزاق، نخست وزیر مالزی به درخواست وزیر امور خارجه این کشور از همه کارکنان سفارتخانه مالزی در سوریه خواسته تا به دلیل «خطرناک بودن اوضاع» برای کارکنان سفارت از همه آنها خواسته تا هر چه سریع‌تر خاک سوریه را ترک کنند.

مالزی همچنین از اتباع این کشور که در سوریه هستند نیز خواست تا هر چه سریع‌تر خاک این کشور را ترک کنند و وزارت امور‌خارجه را مکلف کرد تا تسهیلات را برای خروج هرچه سریع‌تر آنها آماده کند.

تکرار ادعای سفیر روسیه در فرانسه درباره کناره‌گیری بشار اسد

همزمان سفیر روسیه در پاریس به‌رغم تکذیب وزارت اطلاع‌رسانی سوریه بار دیگر از احتمال کناره‌گیری بشار اسد از قدرت خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه‌وله، درگیری‌ها در برخی نقاط دمشق و حلب، دومین شهر بزرگ سوریه ادامه دارد و ارتش در تلاش برای بازپس‌گرفتن محله‌های اشغال شده از سوی مخالفان است.

در همین حال سفیر روسیه در پاریس بار دیگر بر دشوار بودن ادامه حکومت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، «الکساندر اورلوف» در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی «لو پاریزین» گفته‌است اسد می‌تواند به همان صورت که در یمن رخ داد، به شکلی آبرومندانه و با توافق‌های از پیش مشخص شده از قدرت کناره‌گیری کند.اورلف روز جمعه نیز در گفت‌وگو با رادیو فرانسه مدعی شده بود، بشار اسد به بی‌چشم‌انداز بودن موقعیتش واقف است و «پذیرفته از قدرت کنار برود.» این ادعا ساعتی بعد از سوی وزارت اطلاع‌رسانی سوریه تکذیب شد اما تکرار دوباره آن از سوی نماینده‌ مهم‌ترین و قدرتمندترین حامی سوریه حکایت از آن دارد که احتمالا مسکو نیز گزینه‌ انتقال قدرت در دمشق را جدی‌تر از پیش در دستور کار خود قرار داده‌است.

سخنان سفیر روسیه و تکرار دوباره آن از این جهت غیر معمول ارزیابی می‌شود که این کشور همراه با چین تاکنون با استفاده از حق وتو مانع تصویب سه قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه حکومت بشار اسد شده‌است.

کشورهای غربی در تدارک حمله سایبری

در تحولی دیگر مرتبط با سوریه، وزارت اطلاع‌رسانی این کشور شامگاه یکشنبه کشورهای غربی را متهم کرد که یک حمله سایبری به رسانه‌های این کشور را تدارک دیده‌اند. خبرگزاری رسمی سوریه تاکید کرده‌است که کشورهای غربی قصد دارند از این طریق در مورد رهبران دمشق خبرهای جعلی میان مردم پخش کنند. وزارت اطلاع‌رسانی این اقدام غرب را جزئی از «توطئه خارجی علیه سوریه» عنوان کرده‌است که هدفش پخش خبرهایی در مورد سقوط حکومت یا انجام یک کودتای نظامی است.