همزمان با سفر هیلاری کلینتون به مصر شماری از مردم این کشور در اعتراض به این سفر دست به تظاهرات زدند

گروه بین‌الملل- وزیر امور خارجه ایالات‌متحده پس از دیدار با رییس‌جمهوری مصر در قاهره گفت که واشنگتن از مصری‌ها و انتقال دموکراتیک قدرت در کشورشان حمایت می‌کند. این در شرایطی است که گروهی از انقلابیون مصر در اعتراض به سفر کلینتون به این کشور در محوطه بیرونی کاخ ریاست‌جمهوری تجمع کردند. به گزارش ایسنا هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده پس از دیدار با محمد مرسی، رییس‌جمهوری مصر، حمایت واشنگتن را از انتقال کامل قدرت به غیرنظامیان در مصر مورد تاکید قرار داد. محمد مرسی که کاندیدای حزب «عدالت و آزادی»، وابسته به اخوان‌المسلمین است، به عنوان نخستین منتخب انتخابات آزاد در مصر زمام امور را در این کشور عربی به دست گرفته است. وزیر امور خارجه ایالات‌متحده در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد که واشنگتن می‌خواهد یک شریک خوب برای مصر و پشتیبان دموکراسی به دست آمده توسط جرات و فداکاری مردم این کشور باشد. کلینتون برای دیدار و مذاکره با رییس‌جمهوری جدید مصر به این کشور سفر کرده است و انتظار می‌رود در جریان این سفر، به دنبال گرفتن تضمین‌هایی از مرسی در زمینه سیاست خارجی و داخلی مصر باشد. به گزارش خبرگزاری شینهوا، کلینتون پس از ملاقاتش با مرسی، در یک کنفرانس خبری مشترک با محمد کمال عمرو، وزیر امور خارجه مصر تصریح کرد: «به طور قطع ما از انتقال دموکراتیک قدرت حمایت می‌کنیم اما می‌دانیم، این مصری‌ها هستند که درباره مسیر پیش روی سرزمینشان تصمیم می‌گیرند.» وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «دستیابی به دموکراسی دشوار و مستلزم مذاکره، سازش‌گری و سیاست واقعی است و ما تا جایی که بتوانیم به نحو احسن از مردم مصر در تصمیم‌گیری حمایت خواهیم کرد.» او در ادامه تاکید کرد: «هم‌اکنون ما هر آنچه در توان داریم، انجام می‌دهیم تا از دولت منتخب مصر حمایت و به این دولت برای داشتن عملکردی موفق در راستای دستیابی به نتایج مطلوب مصری‌ها کمک کنیم.» اظهارات کلینتون در شرایطی مطرح شد که گروهی از مصری‌ها در اعتراض به سفر این دیپلمات آمریکایی در محوطه بیرونی کاخ ریاست‌جمهوری تجمع کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات پلاکاردهایی با شعارهای ضد آمریکایی همچون «غرامت برای قربانیان شکنجه‌ آمریکا در گوانتانامو» و «در مصر از شما استقبال نمی‌شود» در دست داشتند.خبرگزاری رسمی مصر (منا) نیز در گزارشی از تجمع صدها تن در مقابل سفارت واشنگتن در قاهره خبر داد. بر اساس این گزارش، این افراد در تجمع اعتراض‌آمیز خود، توقف مداخله‌جویی‌های آمریکا را در امور داخلی مصر خواستار شدند. در این تظاهرات، گروهی از شرکت‌کنندگان با در دست داشتن پرچم مصر، شعارهایی همچون «اوباما! دلارهایت را برای جهادگران نفرست» و «مصر هرگز پاکستان نخواهد بود» سر دادند.

کلینتون روز شنبه برای سفری دو روزه وارد قاهره شد و قرار بود در ادامه ملاقات‌هایش با مقام‌های مصری، با حسین طنطاوی، رییس شورای نظامی مصر دیدار کند. وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سخنانش اضافه کرد: «مشخصا بر این باور هستیم که برقراری صلح و ثبات برای همه کشورها در منطقه حائز اهمیت است؛ خصوصا به این دلیل که چالش‌های اقتصادی بسیار زیادی در منطقه وجود دارد.» او با اشاره به تفاهم‌نامه صلح میان رژیم صهیونیستی و مصر تاکید کرد: «ما به طور قطع از تداوم برقراری این تفاهم‌نامه حمایت می‌کنیم زیرا این تفاهم‌نامه برای مصر مزیت‌های چشمگیری در پی داشته است.» کلینتون در زمینه فرآیند صلح خاورمیانه نیز تاکید کرد: «هدف ما کمک به دستیابی به راه‌حلی دوجانبه است و بر این موضوع واقف هستیم که رخ دادن چنین اتفاقی تنها از طریق مذاکره میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها ممکن است.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که رییس‌جمهوری مصر در دیدارش با او تاکید کرده است که کشورش به معاهده کمپ‌دیوید به عنوان الگویی برای همه توافقنامه‌های بین‌المللی پایبند است.