خود سوزی در اسرائیل

عکس: AFP

گروه بین‌الملل- یک سال پس از آغاز تظاهرات اعتراضی به اوضاع اجتماعی در فلسطین اشغالی، این رژیم بار دیگر شاهد راهپیمایی‌های گسترده در شهرهای مختلف بود. همزمان در جریان تظاهرات شامگاه شنبه یک نفردر تل آویو خود را آتش زد. برخی منابع خبری او را یک زن ۴۰ ساله و برخی دیگر یک مرد ۵۰ ساله معرفی کرده‌اند. به گزارش دویچه‌وله، شامگاه شنبه (۱۴ ژوئیه) بار دیگر هزاران تن از ساکنان فلسطین اشغالی در اعتراض به سیاست‌های دولت در ارتباط با اوضاع اجتماعی در شهرهای گوناگون از جمله تل آویو، حیفا، بیت‌المقدس و بئرشبع به خیابان‌ها رفتند.

آنان در این راهپیمایی‌های اعتراضی همان شعاری را سر دادند که در تظاهرات گسترده‌ یک سال پیش نیز بر سر زبان‌ها بود: «مردم خواستار عدالت اجتماعی هستند».

طبق اعلام پلیس، حدود دو هزار نفر در دو راهپیمایی در تل آویو شرکت کردند. این در شرایطی است که به گفته‌ برگزارکنندگان، شمار شرکت‌کنندگان به مراتب بیشتر بوده است.

خودسوزی یک شهروند

از رویدادهای شوکه‌کننده اعتراضات در تل‌آویو، اقدام یک زن به خودسوزی بود. به گفته‌ پلیس، این زن در حین تظاهرات خود را به مایعی سوختی آغشته کرد و خود را آتش زد. در گزارش‌های شبکه تلویزیونی «کانال ۱۰» اسرائیل، می‌شد مشاهده کرد که چگونه دیگر تظاهرات‌کنندگان می‌کوشند شعله‌ها را با کمک آب و لباس‌های خود خاموش کنند.

گفته می‌شود که این زن ۴۰ ساله پیش از آنکه خود را آتش بزند، کپی‌های نامه‌ای را در خیابان پخش کرده ‌است. طبق گزارش سایت خبری Ynet، نگارنده‌ این نامه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، یووال اشتاینیتز، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی را مسوول «تحقیر مدام» اسرائیلی‌ها دانسته‌است.

همزمان شبکه خبری یورونیوز فردی را که خودسوزی کرد یک مرد ۵۰ ساله معرفی کرد. به گزارش این شبکه این مرد حدودا پنجاه ساله پس از ریختن گازوئیل روی بدنش، خود را آتش زد.

این گزارش اضافه کرده‌است که اطرافیان تلاش کردند آتش را خاموش کنند و او بلافاصله به بیمارستان منتقل شد. اما به گزارش مسوولان بیمارستان در وضعیت بحرانی است.

وعده‌های عملی‌نشده رژیم صهیونیستی

جنبش اعتراضی در اسرائیل در ژوئیه سال گذشته با برپایی چادرهایی در بلوار «روتشیلد» در تل آویو آغاز شد که در آن فروشگاه‌های مجلل و گران‌قیمت قرار دارند.

پس از آن در شهرهای دیگر فلسطین اشغالی نیز کمپ‌های اعتراضی ایجاد و همچنین راهپیمایی‌های هفتگی برگزار شد. در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی اسرائیل شاهد یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات بود که در آن بیش از ۴۰۰ هزار نفر شرکت داشتند.

افزایش مخارج زندگی و کمبود روزافزون مسکن، اعتراض‌های گسترده‌ای را برانگیخته است. رژیم اسرائیل قول انجام اصلاحات بی‌شماری را داده، اما منتقدان دولت را متهم می‌کنند که تنها بخش ناچیزی از وعده‌های خود را عملی کرده است.

خانم دافنه لیف، سخنگوی جنبش اجتماعی در اسرائیل، به دشوار بودن سالی که گذشت اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر پیشرفت‌های ما به همان اندازه می‌بود که وعده‌های اجرا نشده، آن‌وقت ما هم در وضعیت به مراتب بهتری به سر می‌بردیم.»