گروه بین‌الملل- به دنبال وقوع یک حمله انتحاری در یک مراسم عروسی در شمال افغانستان ۲۲ تن کشته و ۱۵۰ تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، انفجار دیروز،شنبه، در مراسم عروسی دختر «احمد خان سمنگانی» از اعضای پارلمان افغانستان در شهر «ایبک» در شمال افغانستان رخ داد. در میان کشته‌شدگان جسد احمد خان سمنگانی که یکی از اقلیت‌های ازبک است، نیز پیدا شده است. وی تلاش‌های بسیاری برای برقراری ارتباط میان قومیت‌های مختلف در افغانستان انجام داده بود.

رییس پلیس منطقه ایبک، مرکز استان سمنگان در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس اعلام کرد که در انفجار صبح دیروز ۲۲ تن کشته و ۱۵۰ تن زخمی شدند. این مقام همچنین تصریح کرد که رییس اطلاعات ولایت سمنگان و یکی از فرماندهان ارتش ملی افغانستان نیز در میان کشته شدگان بودند.

این مقام در ادامه گفت عامل انتحاری خود را در ورودی سالنی که میهمانان حضور داشتند، منفجر کرده است. بسیاری از مقام‌های شناخته شده دیگر از جمله ژنرال «سید احمد سامح»، رییس پلیس ملی افغانستان در این انفجار زخمی شدند.

به گزارش بی.بی.سی، احمد خان سمنگانی یکی از فرماندهان مشهور جهادی در شمال افغانستان بود و در فاصله سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۰ خورشیدی در جنگ با گروه طالبان سهم داشت. او در انتخابات پارلمانی ۱۳۸۹ یک‌بار از سوی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی رد صلاحیت شد، اما در پی جنجال‌های دامنه‌داری که در مورد این انتخابات به میان آمد، او عضویت مجلس را به دست آورد.

سمنگانی از افراد نزدیک به ژنرال عبدالرشید دوستم، رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان بود.

استان‌های شمالی افغانستان و از جمله سمنگان، در سال‌های اخیر از امنیت نسبی برخوردار بوده‌اند و ظرف ده سال اخیر این نخستین حادثه مرگباری است که در این استان روی داده است.