گروه بین‌الملل- سرعت رشد اقتصادی چین به پایین‌ترین میزان خود در سه سال گذشته رسیده است. این اتفاق همزمان با کاهش سرمایه‌گذاری و تقاضا در صادرات اصلی این کشور به اروپا و آمریکا رخ داده است. به گزارش بی‌بی‌سی، دفتر ملی آمار چین اعلام کرد تولید ناخالص داخلی در سه ماه دوم سال جاری نسبت به سال گذشته ۶/۷ درصد افزایش داشته اما در مقایسه با رشد ۰۱/۸ درصدی سه ماه اول سال کمتر شده است.

این درشرایطی است که در ماه مارس پکن هدف مورد نظر خود برای رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۲ را کاهش داد و به ۵/۷ درصد رساند. کاهش سرعت رشد اقتصادی در چین برای سایر قدرت‌های اقتصادی آسیا و نیز برای بهبود شرایط اقتصادی جهان نگران کننده است.

در ماه‌های اخیر مقامات چین سیاست خود را بر تشویق و تقویت رشد اقتصادی متمرکز کرده‌اند.

بانک مرکزی چین میزان ذخیره پولی را که بانک ها موظف به حفظ آن هستند، کاهش داد تا اعطای وام رونق بگیرد. اخیرا نیز این بانک برای دومین‌بار ظرف یک ماه هزینه گرفتن وام بانکی را کاهش داد. توان چین برای به راه انداختن دوباره چرخ رشد اقتصادی این کشور تبعاتی ورای مرزهای این کشور خواهد داشت. «تای هوی» از بانک «چارترد استاندارد» در سنگاپور می‌گوید: چین عامل مهمی در کندی رشد اقتصادی آسیا در چند سال گذشته بوده است. به گفته او اگر رشد اقتصادی چین در نیمه دوم سال سرعت نگیرد شش ماهه دوم سال برای بسیاری از صاحبان صنایع منطقه دشوار خواهد بود.