گروه بین‌الملل- میت رامنی، فرماندار پیشین ایالت ماساچوست و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری آمریکا، از باراک اوباما رقیب دموکراتش خواسته‌است تا بابت اتهاماتی که به او زده رسما از او عذرخواهی کند.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، میت رامنی رقیب جمهوری خواه رییس‌جمهوری آمریکا در مبارزات انتخاباتی با شرکت در چند مصاحبه تلویزیونی ترفندهای انتخاباتی باراک اوباما را به باد انتقاد گرفت. تیم مبارزاتی باراک اوباما در چند تبلیغ تلویزیونی عنوان کرده بود شرکت سرمایه گذاری «بین» که رامنی آن را بنیان گذاشته‌است‌ باعث بسته شدن کارخانه‌های آمریکایی و انتقال مشاغل آنها به کشورهای دیگر بوده‌است.

میت رامنی گفته بعد از سال ۱۹۹۹ یعنی در دوره‌ای که این اتفاق افتاده هیچ نقشی در مدیریت شرکت «بین» نداشته است و از باراک اوباما خواست از او عذرخواهی کند.

رییس‌جمهوری آمریکا در انتقاد از عملکرد میت رامنی گفته بود فرماندار سابق ماساچوست باید درباره سابقه مدیریت خود با شفافیت صحبت کند و باید درباره دوره مدیریت او در این شرکت تحقیق شود. رامنی در مقابل به تندی در این مصاحبه‌ها حمله به سابقه مدیریت خود را «دون شان رییس‌جمهوری» خوانده‌است.

ناظران سیاسی می‌گویند هفته‌ها است که دموکرات‌ها در آمریکا رامنی را میلیونری می‌خوانند که با انتقال کارخانه‌های آمریکایی به کشورهای دیگر باعث بیکاری در آمریکا شده است.

در حالی که کمتر از چهار ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مانده است، دو رقیب هفته گذشته را با رد و بدل کردن اتهام و انتقاد سپری کردند.

روزنامه بوستون گلوب روز پنج شنبه گزارش داد مدارکی که به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ارائه شده است با اظهارات رامنی درباره پایان مدیریتش در سال ۱۹۹۹ تناقض دارد.

براساس این گزارش مدارک مزبور آقای رامنی را «تنها سهامدار، رییس هیات مدیره، مدیر اجرایی و رییس شرکت سرمایه گذاری بین» در سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ معرفی می‌کند.

در این دوره شرکت «بین» مسوول کارخانه‌هایی بود که یا ورشکست شدند یا کار و فعالیت خود را به کشورهای دیگر منتقل کردند.

تیم مبارزات انتخاباتی اوباما، میت رامنی را متهم کرده‌است با پنهان کردن واقعیت در مدارک رسمی مربوط به مبارزات انتخاباتی، قانون فدرال را شکسته‌است. میت رامنی این اتهام را صریحا رد کرده‌است. رامنی و مشاورانش می‌گویند او در سال ۱۹۹۹ شرکت بین را ترک کرده است تا مدیریت المپیک سالت لیک سیتی را به عهده بگیرد. یک وب سایت مستقل به نام «فکت چک» روز پنج‌شنبه اعلام کرد هیچ مدرکی حاکی از آن که رامنی در زمان مورد نظر «بین» را مدیریت می کرده نیافته و احتمالا تنها یک «مالک غایب و غیرفعال» بوده‌است.