‌واکنش‌های داخلی و بین‌الملل به وقایع اخیر سوریه

عکس: ایسنا

گروه بین‌الملل-در شرایطی که محکومیت‌های بین‌المللی کشتار منطقه التریمسه سوریه ادامه دارد، ارتش این کشور اعلام کرد تعدادی از تروریست‌هایی را که در کشتار مردم این منطقه دست داشته‌‌اند در یک عملیات گسترده از پای درآورده است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، منابع نظامی سوریه اعلام کردند که در پی درخواست مردم منطقه التریمسه در استان حماء که از سوی گروه‌های مسلح مخالف دولت مورد حمله قرار گرفته بودند، نیروهای ارتش سوریه به این منطقه اعزام شدند و در درگیری با افراد مسلح تعدادی از آنها کشته شدند و مقادیر زیادی اسلحه و مهمات کشف و ضبط شد. مقامات سوری همچنین اعلام کردند که کشتارهای منطقه التریمسه توسط گروه‌‌‌های تروریست انجام شده و تعدادی از اجساد پیش از حمله ارتش توسط تروریست‌ها به این منطقه منتقل شده است تا نظامیان سوری را عامل این کشتار معرفی کنند.

سانا همچنین اعلام کرد که در حمله گروه‌های مسلح به منطقه التریمسه که بامداد روز پنج‌شنبه رخ داد نزدیک به ۲۰۰ تن کشته شدند و با ورود ارتش به این منطقه تروریست‌ها مجبور به عقب‌نشینی از التریمسه شدند که در جریان آن تلفات سنگینی به آنها وارد شد.

از سوی دیگر واکنش‌های بین‌المللی به کشتار منطقه التریمسه ادامه دارد و مجامع بین‌المللی خواستار تحقیق فوری در این خصوص شده‌اند. شبکه الجزیره نیز گزارش داد، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، افزایش اقدامات بین‌المللی برای فشار به دولت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، را خواستار شده‌است.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز با جنایت خواندن کشتار منطقه التریمسه از شورای امنیت خواست تا قطعنامه‌ای را علیه مقامات سوری تصویب کند که این قطعنامه براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل باشد.

سازمان همکاری‌های اسلامی نیز با غیرقابل قبول خواندن حادثه التریمسه از شورای امنیت خواست تا اقدامات فوری و همه جانبه را برای پایان دادن به خشونت‌های سوریه انجام دهد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز با متهم کردن دولت سوریه به حمله به منطقه التریمسه گفت: «حمله دولت سوریه به التریمسه نشان دهنده این است که دولت سوریه همچنان به کشتار غیرنظامیان ادامه می‌دهد و این امر بدون پاسخ نخواهد ماند.»

سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز مدعی شد که دولت سوریه از توپخانه، تانک و هلی کوپتر علیه غیرنظامیان در منطقه التریمسه استفاده کرده و گزارش‌هایی که از این منطقه رسیده نیز بسیار تکان دهنده است.

فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه نیز با محکوم کردن این کشتار به روسیه و چین هشدار داد که عدم دستیابی به توافق درباره سوریه و وارد عمل نشدن در خصوص این کشور باعث آشوب و جنگ در سوریه می‌شود.

کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای صلح در سوریه نیز با اشاره به گزارش ناظران بین‌المللی در سوریه، گفت: «استفاده از توپخانه، تانک و هلی کوپتر علیه ساکنان التریمسه نقض آشکار تعهدهای دمشق در قبال طرح شش ماده‌ای است.»