گروه بین‌الملل- سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد کاهش شدید رشد اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی که طی چهار دهه اخیر بی‌سابقه بوده، موجب افزایش بیکاری در بین جوانان و نیروی کار غیرماهر در کشورهای صنعتی و توسعه یافته شده است. به گزارش یورونیوز، سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه(OECD) در جدیدترین گزارش خود که روز سه شنبه منتشر شد نرخ بیکاری ۳۴ کشور عضو این سازمان را در پایان سال ۲۰۱۳، ۷/۷ درصد تخمین زده است. بنابر آخرین آمار‌، در ماه مه سال ۲۰۱۲، نرخ بیکاری در کشورهای عضو OECD به ۹/۷ درصد رسیده است و کمی بیشتر از ۴۸ میلیون نفر در این کشورها بیکار شده‌اند.

این سازمان نرخ بیکاری در حوزه پولی یورو را نیز صعودی پیش بینی کرد. در شرایطی که در سال ۲۰۱۱ تنها ۱۰ درصد اروپاییان بیکار بوده‌اند، در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۱ درصد از آنها از بیکاری کوتاه مدت یا بلند مدت رنج خواهند برد.

آنخل گوریا،دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، با اشاره به این موضوع تاکید کرد «خطر بزرگی که اکثر بیکاران را تهدید می‌کند این است که به دلیل طولانی شدن دوره بیکاری، برای همیشه توانایی بازگشت به بازار کار را از دست بدهند و این یک چالش جدید برای اروپا است.»

بعضی از دولت‌های حوزه یورو مانند اسپانیا، یونان و پرتغال (با نرخ بیکاری ۲۵، ۲۱ و ۱۶ درصد) برای کاهش تعداد بیکاران سعی در اشتغالزایی به ویژه با افزایش شغل‌های کوتاه مدت کرده‌اند؛ اما بسیاری از کار‌شناسان این سیاست‌ها را ناکام می‌دانند.