تظاهرات هزاران اسپانیایی علیه برنامه‌های اقتصادی دولت

عکس: AP

گروه بین‌الملل- ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا دیروز، چهارشنبه، با حضور در پارلمان، جزئیات طرح‌های جدید دولت برای اعمال تمهیدات ریاضتی جدید در بخش اقتصادی را اعلام کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، دولت اسپانیا قصد دارد با افزایش مالیات بر فروش و کاهش هزینه‌ها ظرف دو سال و نیم آینده به اندازه ۶۵ میلیارد یورو(۸۵/۷۹ میلیارد دلار) از بودجه دولت بکاهد. بر اساس تصمیم دولت اسپانیا، مالیات بر فروش تا ۲۱ درصد افزایش پیدا می‌کند؛ از پاداش کریسمس بسیاری از کارگران کاسته می‌شود و حقوق و دستمزد کارمندان دولت در بسیاری از مناطق اسپانیا کم می‌شود. این کاهش دستمزد، در برخی موارد حتی تا یک سوم درآمد کنونی کارکنان دولت خواهد بود.

راخوی در پارلمان هشدار داد آینده اسپانیا به مخاطره افتاده است، زیرا این کشور با مشکلاتی نظیر رکود اقتصادی، کسری بودجه، و نگرانی سرمایه‌گذاران از افزایش بدهی‌های دولتی دست به گریبان است. او گفت: «در شرایطی بحرانی قرار داریم که آینده ما، خانواده‌هایمان و جوانان‌مان را تعیین می‌کند. این واقعیت است و ما باید از این بحران عبور کنیم و باید این کار را هرچه زودتر انجام دهیم؛ زیرا انتخاب دیگری نداریم.»

اقدامات ریاضتی که دولت اسپانیا به دنبال اجرای آنها است، بخشی از تعهدات این کشور در قبال دریافت کمک مالی از کشورهای حوزه یورو و تمدید مهلت این کشور برای کاهش کسری بودجه است.

برنامه‌های ریاضتی جدید دولت اسپانیا یک روز پس از آن اعلام شد که وزیران اقتصاد و داریی حوزه یورو با پرداخت ۳۰ میلیارد یورو برای کمک به بهبود وضعیت شبکه بانکی و نیز تمدید مهلت این کشور تا سال ۲۰۱۴ میلادی برای اعمال اقدامات ریاضتی به منظور کاهش کسری بودجه موافقت کردند. به این ترتیب دولت اسپانیا موظف است تا سال ۲۰۱۴ میزان کسری بودجه خود را به زیر سقف ۳ درصد تولید ناخالص داخلی برساند.

این در شرایطی است که نرخ بیکاری در اسپانیا ۲۴ درصد اعلام شده و آغاز روند کاهش قابل توجه هزینه‌های دولتی زمینه‌ساز شکل‌گیری اعتراضات خیابانی در هفته‌های گذشته بوده است.

تظاهرات هزاران اسپانیایی در اعتراض به سیاست‌های دولت

همزمان با حضور نخست‌وزیر اسپانیا در پارلمان، معدنچیان این کشور در حال آماده شدن برای برگزاری تجمعی اعتراضی در مادرید بودند. اتحادیه‌های برگزارکننده امیدوار بودند. دست‌کم ۲۵ هزار نفر در این تجمع شرکت کنند. شامگاه سه‌شنبه نیز هزاران تن از شهروندان اسپانیایی در همبستگی با کارگران معدن در این کشور و همچنین در اعتراض به اقدامات دولت در صرفه‌جویی، پیشبرد سیاست ریاضت اقتصادی و کاهش یارانه‌ها در اسپانیا دست به راهپیمایی زدند. در این راهپیمایی و رژه‌ اعتراضی که در شهر مادرید برگزار شد، هزاران تن از اسپانیایی‌ها برای نشان دادن همبستگی خود با معدنچیان معترض و در مخالفت با سیاست‌های مالی و اقتصادی دولت‌شان به خیابان‌ها آمدند.

آنان رژه‌ ۴۰۰ تن از معدنچیان را همراهی کردند که اکنون هفته‌ها است در اعتراض به اقدامات دولت اسپانیا در پیشبرد ریاضت اقتصادی دست به اعتصاب زده‌اند. «ما همه معدنچی هستیم» از جمله شعارهایی بود که بر پلاکاردهای تظاهرات‌کنندگان دیده ‌می‌شد.

بسیاری از این معدنچیان خود را با پای پیاده از صدها کیلومتری شمال اسپانیا به مادرید رسانده‌اند. پیش از این، تجمع اعتراضی آنها در محوطه بیرون معادن در شمال اسپانیا با درگیری‌هایی با نیروی پلیس همراه بوده است. این معدنچیان به طرح دولت برای کاهش یارانه‌های صنعت زغال‌سنگ از ۳۰۱ میلیون یورو در سال گذشته به ۱۱۱ میلیون یورو در سال جاری معترض هستند.

اتحادیه‌های کارگری گفته‌اند که این کاهش بودجه، شغل ۳۰ هزار نفر را تهدید می‌کند و می‌تواند صنعت زغال سنگ را هم نابود کند.

در مقابل، دولت اسپانیا معتقد است که این صنعت سود کم و سهم اندکی در اقتصاد این کشور دارد و یارانه‌های پرداختی به این بخش نامتناسب و بیش از میزانی است که باید باشد.