گروه بین‌الملل- تولیدات صنعتی آمریکا در ماه ژوئن برای نخستین‌بار از زمان احیای اقتصادی این کشور پس از رکود اقتصادی سه سال پیش، به طور غیرمنتظره کاهش یافت. به گزارش بلومبرگ، شاخص موسسه مدیریت عرضه از ۵/۵۳ واحد در ماه مه به ۷/۴۹ واحد در ماه ژوئن کاهش یافت. سطح کمتر از ۵۰ واحد نشان‌دهنده رکود در بخش تولیدی است. این درشرایطی است که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ پیش‌بینی کرده بودند این شاخص به ۵۲ واحد می‌رسد. همچنین میزان سفارشات، تولید و تقاضای صادراتی به کمترین سطح طی سه سال اخیر کاهش یافته است.

شاخص سفارشات جدید از ۱/۶۰ واحد به ۸/۴۷ واحد یعنی کمترین میزان از مه سال ۲۰۰۹ تاکنون، کاهش یافته است. همچنین، سفارشات در ماه ژوئن نسبت به ماه قبل از آن بیشترین کاهش را از اکتبر سال ۲۰۰۱ تاکنون ثبت کرده است. با این وجود شاخص مدیریت عرضه بیش از سطح ۶/۴۲ واحد قرار دارد و این مساله نشان می‌دهد کل اقتصاد درحال رشد است. نیگل گالت اقتصاددان ارشد مرکز آی‌اچ‌اس گلوبال اینسایت، دراین باره می‌گوید: «هنوز در محدوده رکود قرار نگرفته‌ایم، معمولا زمانی که شاخص مدیریت عرضه کمتر از سطح ۴۰ واحد باشد با رکود اقتصادی روبه‌رو می‌شویم. بخش ساخت و ساز درحال بهبود است و کاهش قیمت بنزین به مصرف‌کنندگان امکان می‌دهد پول بیشتری خرج کنند.»

گزارش دیگری که توسط وزارت بازرگانی منتشر شد نشان داد هزینه ساخت و ساز در ماه مه به بالاترین سطح طی دو سال گذشته رسیده است. این درشرایطی است که تقاضا برای مسکن به تدریج درحال افزایش است. براساس این گزارش خرید مسکن نوساز در ماه مه ۶/۷ درصد افزایش یافته و به بالاترین سطح از آوریل سال ۲۰۱۰ تاکنون رسیده است.

بخش تولیدی در دیگر نقاط جهان نیز دچار کاهش شده است. درپی کاهش تقاضا به دلیل بحران بدهی اروپا، در ماه ژوئن این بخش در حوزه یورو برای یازدهمین ماه متوالی دچار کاهش شد. مرکز مارکت اکونومیکس گزارش داد در ماه ژوئن شاخص تولیدات صنعتی حوزه یورو به ۱/۴۵ واحد رسیده است.

همچنین براساس گزارش بانک اچ‌اس‌بی‌سی و مارکت، شاخص خرید مدیران بخش تولیدی در چین از ۴/۴۸ واحد در ماه مه به ۲/۴۸ واحد در ماه ژوئن کاهش یافته است.