فشار آمریکا برای کناره‌گیری استراوس کان

دومینیک استراوس کان، رییس صندوق بین‌المللی پول /عکس: AFP

وزیر ‌خزانه‌داری ایالات‌متحده گفت استراوس‌کان دیگر در جایگاه ریاست صندوق بین‌المللی پول نیست گروه بین‌الملل - به دنبال بازداشت دومینیک استراوس کان، رییس صندوق بین‌المللی پول در ارتباط با اتهاماتی در باره سوءاستفاده جنسی، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت که

«استراوس کان» دیگر در جایگاهی نیست که بتواند ریاست صندوق بین‌المللی پول را در دست داشته باشد.» همزمان گزارش‌ها حاکی از مراقبت ویژه از استراوس کان برای جلوگیری از خود‌کشی اوست.

به گزارش بی.‌بی.‌سی تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته است که هیات اجرایی صندوق بین‌المللی پول باید یک رییس موقت برای این صندوق انتخاب کند. یک زن مستخدم هتل مجلل سوفیتل در نیویورک مدعی است که دومینیک استراوس کان، روز شنبه، ۱۴ مه و زمانی که این زن برای نظافت وارد اتاقش شده بود، در صدد برآمد به او تجاوز کند. استراوس کان که روز شنبه دستگیر شد، اتهاماتی را که در این باره علیه‌اش مطرح شده‌اند، رد می‌کند.

او در حال حاضر در زندان جزیره رایکرز نیویورک تحت بازداشت است و به خاطر جلوگیری از اقدام احتمالی به خودکشی تحت مراقبت ویژه قرار دارد.

از نگهبانان این زندان خواسته شده است تا هر ۱۵ تا ۳۰ دقیقه یکبار به او سر بزنند. دومینیک استراوس کان که ۶۲ سال دارد و متاهل است، نامزد پیشتاز و برنده احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۲ میلادی به شمار می‌رفت. او با هفت مورد اتهام روبه‌رو است و ممکن است در حکم احتمالی دادگاه، تا ۲۵ سال زندان برایش در نظر گرفته شود.

وکلای مدافع استراوس کان پیشنهاد داده بودند که با سپردن یک میلیون دلار وثیقه، به او اجازه داده شود تا زمان برگزاری جلسه بعدی دادگاه در روز جمعه - فردا- در منزل دخترش در نیویورک بماند، ولی دادگاه این درخواست را رد کرد. استراوس کان اتهاماتی را که درباره سوءاستفاده جنسی، علیه‌اش مطرح شده‌اند، رد می‌کند.

تیموتی گایتنر، وزیر دارایی آمریکا که در باشگاه‌ هاروارد در نیویورک سخن می‌گفت اضافه کرد مهم‌ترین کاری که صندوق بین‌المللی پول باید انجام دهد، این است که جانشینی برای استراوس کان پیدا کند. وزیر دارایی آمریکا ادامه داد: «مشخصا او اکنون در جایگاهی نیست که بتواند رییس صندوق بین‌المللی پول باشد.»

این اولین باری است که یکی از مقامات بلند‌پایه دولت آمریکا به طور علنی درباره نتایج اتهامات مطرح علیه استراوس کان اظهارنظر می‌کند سخنان گایتنر این گمانه را افزایش داده‌است که آمریکا یکی از اصلی‌ترین مخالفان استراوس کان بوده‌است و اکنون از فرصت استفاده می‌کند تا او از سمتش کناره‌گیری کند. از زمان بازداشت استراوس کان در روز شنبه گذشته، جان لیپسکی، معاون او، سرپرست موقت صندوق بین‌المللی پول شده است، هر چند فشارها بر این صندوق برای انتخاب رییس جدید، رو به افزایش است.

جزئیات بیشتر درباره خدمتکار هتل

در عین حال، جزئیات بیشتری درباره زنی که استراوس کان را به سوءاستفاده جنسی متهم کرده، منتشر شده است.

یکی از وکلای این زن گفت که او از نظر روحی به شدت آسیب دیده است. جفری شاپیرو گفت که این زن مستخدم هتل که ۳۲ سال دارد، «هفت سال پیش از کشور گینه در غرب آفریقا به آمریکا مهاجرت کرده است و با دختر نوجوانش زندگی می‌کند.» شاپیرو گفت که «اظهارات این زن درباره اقدام

استراوس کان به تجاوز به او، محکم و بدون تناقض است، چون او واقعیت ماجرا را بیان می‌کند.» او اضافه کرد: «این ماجرا، چیزی جز یک آزار و سوءاستفاده جنسی نبوده است و ممکن نیست بعد یا جنبه‌ای در آن باشد که نشان دهد با رضایت دو طرف این اتفاق رخ داده است.»

وکیل مدافع شاکی پرونده استراوس کان گفت: «این فقط نظر من نیست که این زن راست می‌گوید، بلکه اداره پلیس نیویورک هم به چنین نتیجه‌ای رسیده است و این زن هیچ هدف یا انگیزه دیگری ندارد.» به گفته شاپیرو، موکل او تا زمانی که پلیس به او خبر داد، از هویت و جایگاه استراوس کان مطلع نبود. همزمان ادعای دیگری علیه رییس صندوق بین‌المللی پول مطرح شده است. تریستین بانون، نویسنده ۳۱ ساله فرانسوی، می‌گوید که ممکن است شکایتی مبنی بر تعرض جنسی که به گفته او در سال ۲۰۰۲ میلادی رخ داده است، علیه استراوس کان مطرح کند.

افزایش فشار‌ها بر استراوس کان

اظهارات وزیر خزانه‌داری آمریکا در شرایطی مطرح می‌شود که پیش‌تر فشار‌ها بر دومینیک استراوس کان برای کناره‌گیری به عنوان رییس صندوق بین‌المللی پول افزایش یافته ‌بود.

ماریا فکتر وزیر دارایی اتریش از استراوس کان خواسته بود مساله استعفا را در نظر بگیرد.

در همین حال الانا سالگادو وزیر دارایی اسپانیا از زنی که ادعا می‌شود قربانی تعرض جنسی استراوس کان بوده ابراز حمایت کرده است.

خانم فکتر در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: «من در مورد مسائل قضایی اظهارنظر نمی‌کنم، اما با توجه به وضعیت جاری، اینکه سپردن وثیقه رد شده است، او شخصا باید به این موضوع که دارد به این نهاد (آی‌ام‌اف) صدمه می‌زند یا نه فکر کند.»

وزیر دارایی اسپانیا نیز گفت که رییس آی‌ام‌اف با «اتهامات خیلی جدی» روبه‌رو است اما استعفا «تصمیمی است که فقط استراوس کان می‌تواند بگیرد.» با این حال او با شاکی پرونده ابراز همدردی کرد: «اگر قرار باشد با کسی ابراز همبستگی و حمایت کنم، از زنی خواهد بود که مورد تعرض قرار گرفته، البته اگر واقعا چنین شده باشد.» همزمان در فرانسه رهبران حزب سوسیالیست که استراوس کان به آن تعلق دارد در پاریس دیدار کردند و گفتند که به پخش تصاویر «تحقیرآمیز» رییس آی‌ام‌اف در حالی که دستبند زندانیان را به دست داشت اعتراض دارند.

به هر حال صرفنظر از نتیجه محاکمه، بازداشت استراوس کان یک مانع عملی برای نقش او در مذاکره برای اعطای وام‌های نجات به پرتغال و یونان ایجاد می‌کند.

استراوس کان قرار بود در نشست وزرای دارایی اتحادیه اروپا در بروکسل برای بحث درباره این طرح‌های نجات مالی شرکت کند. آی‌ام‌اف نقشی محوری در سازمان دادن به بسته‌های نجات برای اقتصادهای لغزان پرتغال و یونان بازی کرده است.

با این حال فرناندو تکسیرا دوس سانتوس وزیر دارایی پرتغال گفت که غیبت

استراوس کان مشکلی ایجاد نکرده است. از سوی دیگر نخست وزیر لوکزامبورگ از استراوس کان ابراز حمایت کرده است. کریستین لاگارد وزیر دارایی فرانسه مخمصه‌ای که استراوس کان در آن است را «خردکننده و دردناک» توصیف کرده است.

صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای گفت که در جریان اتهاماتی که علیه مدیر کل این سازمان مطرح شده قرار گرفته و اضافه کرد که «تحولات را همچنان دنبال خواهد کرد.» گفته شده است که دومینیک استراوس کان برای کارهای شخصی به نیویورک رفته بود در زمان بازداشت، مصونیت دیپلماتیک نداشت.