گروه بین‌الملل- افت شاخص‌ها در وال‌استریت، کاهش قیمت کالاها و نگرانی‌ها در مورد مشکلات بدهی اروپا، موجب تنزل بورس‌های جهان شد.

دیروز، دوشنبه، در آغاز معلاملات اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۲/۰ درصد افت کرد و به ۷۰/۵۹۱۵ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۶/۰ درصد کاهش یافت و به ۲۵/۷۳۵۸ واحد رسید. درپی دستگیری دومینیک استراوس کان، چهره برجسته سیاسی فرانسه و رییس صندوق بین‌المللی پول، در نیویورک به اتهام آزار جنسی شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۹/۰ درصد سقوط کرد. وال‌استریت نیز خود را برای کاهش آماده کرد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۴ واحد کاهش یافت و به ۱۲۵۳۲ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۲/۳ واحد افت کرد و به ۸۰/۱۳۳۰ واحد رسید.

این روزها تردید درباره قدرت روند بهبود اقتصادی آمریکا بر وال‌استریت و دیگر بازارهای سهام تاثیر منفی گذاشته است. بازارسهام آمریکا پس از آن که بهترین دوره سه ماهه نخست را از سال ۱۹۹۸ تاکنون ثبت کرد، در حال از دست دادن روند صعودی خود است.

بن پاتر از بازارهای آی‌جی در ملبورن می‌گوید کاهش وال‌استریت نشان‌دهنده آن است که سرمایه‌گذاران همچنان درمورد کندی رشد اقتصادی جهان و مشکلات بدهی اروپا نگران هستند.

جکسون ونگ، معاون مرکز تانریک سکیوریتیز در هنگ‌کنگ می‌گوید دستگیری استراوس کان به اتهام اقدام به تجاوز جنسی ممکن است مشکلاتی را در اروپا به وجود آورد. زیرا استراوس کان به شدت درگیر حل بحران بدهی در پرتغال و یونان بود.

استراوس کان همچنین یکی از اعضای حزب سوسیالیست فرانسه است و به عنوان جدی‌ترین رقیب سارکوزی در انتخابات سال آینده مطرح بود.

در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۹/۰ درصد سقوط کرد و به ۳۰/۹۵۵۸ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۸/۰ درصد کاهش یافت و به ۱۸/۲۱۰۴ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۴/۱ درصد سقوط کرد و به ۶۳/۲۲۹۶۰ واحد رسید. بورس‌های سنگاپور، اندونزی و تایوان نیز با کاهش روبرو شدند اما بورس‌های نیوزیلند و فیلیپین افزایش یافتند.

ونگ می‌گوید کاهش قیمت کالاها سرمایه‌گذاران را دچار مشکل کرده است. برای مثال، قیمت نفت در پایان ماه آوریل درحدود ۱۱۴ دلار بود اما درحال حاضر کمتر از ۱۰۰ دلار است.

شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۳/۱ درصد سقوط کرد و به ۴۶۵۰ واحد رسید. زیرا ارزش سهام شرکت بی‌اچ‌پی بیلیتون، بزرگ‌ترین شرکت معدنی جهان، ۸/۱ درصد کاهش یافت.

پس از جدیدترین افزایش حداقل ذخیره مورد نیاز بانک‌ها در نزد بانک مرکزی که روز جمعه اعلام شد، شاخص‌ها در بورس سرزمین اصلی چین دچار کاهش شدند. شاخص شانگهای کامپوزیت ۸/۰ درصد افت کرد و به ۰۷/۲۸۴۹ واحد رسید. شاخص شنزن کامپوزیت ۲/۰ درصد کاهش یافت و به ۷۲/۱۱۹۸ واحد رسید.