پیامد اقتصادی بازداشت آقای IMF

رییس صندوق بین‌المللی پول دو روز پیش به اتهام سوءقصد جنسی بازداشت شد، عکس: AFP

استراوس کان به عنوان رییس صندوق بین‌المللی پول، نقش موثری در تضمین حمایت این صندوق از اقتصادهای مشکل‌دار منطقه یورو داشت و بازداشت او، نگرانی‌هایی را در بازارهای پولی و مالی جهانی درباره تاثیر احتمالی این بازداشت بر طرح‌های اتحادیه اروپا برای کمک به اقتصادهای پرتغال و یونان به دنبال داشته است. با آغاز معاملات در بازارهای مالی آسیا پس از انتشار این خبر، ارزش یورو به معادل ۴۱/۱ دلار تنزل کرد که کمترین نرخ برابری یورو با دلار طی شش هفته اخیر است. حضور رییس صندوق بین‌المللی پول در دادگاه به تعویق افتاد

معاون کان رییس موقت صندوق شد

گروه بین‌الملل- حضور دومینیک استراوس کان، رییس صندوق بین‌المللی پول در دادگاهی در نیویورک یک روز به تعویق افتاده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، قرار بود استراوس کان روز یکشنبه در دادگاه حاضر شود و به اتهام سوءاستفاده جنسی، تلاش برای تجاوز و حبس غیرقانونی یک مستخدم زن در هتلی در منهتن پاسخ دهد.

پلیس برای تکمیل پرونده خواستار انجام یک رشته آزمایش شده بودند و وکلای استراوس کان می‌گویند که او با انجام این آزمایش‌ها موافقت کرده است. جلسه دادگاه یک روز دیرتر برگزار می‌شود تا نتایج آزمایش‌هایی که انجام گرفته است، مشخص شود.

پیش‌تر، استراوس کان در حالی که دست‌هایش از پشت با دستبند بسته شده بود، هنگام انتقال از یکی از مراکز پلیس نیویورک مشاهده شد.

به کارآگاهان مسوول رسیدگی به پرونده، مجوز بررسی و انجام آزمایش دی ان ای روی لباس‌های استراوس کان داده شده است.

وکلای او می‌گویند که استراوس کان اتهاماتی را که درباره تعرض جنسی و اقدام به تجاوز جنسی علیه او مطرح شده‌اند، قاطعانه رد می‌کند.

او که یکی از نامزدهای احتمالی پیشتاز در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده فرانسه به شمار می‌رفت، قرار بود روز یکشنبه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در برلین دیدار کند و بعد در نشست وزیران دارایی اتحادیه اروپا حاضر شود. این نشست قرار بود روز دوشنبه در بروکسل برگزار ‌شود و وزیران دارایی اتحادیه اروپا در آن بحران مالی را که منطقه یورو را تهدید می‌کند، بررسی کنند.

انتظار می‌رود در این نشست شرایط اتحادیه اروپا برای ارائه کمک‌های مالی به پرتغال بررسی شود. وضعیت اقتصادی یونان که با وجود دریافت کمک مالی قابل توجه در سال گذشته، همچنان از شرایط بحرانی خارج نشده است، از دیگر بحث‌های مطرح در این نشست است.

استراوس کان به عنوان رئیس صندوق بین‌المللی پول، نقش موثری در تضمین حمایت این صندوق از اقتصادهای مشکل‌دار منطقه یورو داشت و بازداشت او، نگرانی‌هایی را در بازارهای پولی و مالی جهانی درباره تاثیر احتمالی این بازداشت بر طرح‌های اتحادیه اروپا برای کمک به اقتصادهای پرتغال و یونان به دنبال داشته است.

با آغاز معاملات در بازارهای مالی آسیا در بامداد روز دوشنبه، ارزش یورو به معادل یک دلار و ۴۱ سنت تنزل کرد که کمترین نرخ برابری یورو با دلار طی شش هفته اخیر است.

بر اساس گزارش‌ها، بعد از بازداشت استراوس کان، جان لیپسکی، معاون اول رییس صندوق بین‌المللی پول، به طور موقت جانشین او شد.

دومینیک استراوس کان روز شنبه در فرودگاه جان اف کندی و زمانی بازداشت شد که هواپیمای حامل او آماده پرواز به سمت اروپا بود.

او که متاهل است و ۶۲ سال دارد، در طول شب در واحدی ویژه در اداره پلیس نیویورک به سر برد و درباره ادعاهای مرتبط با سوءاستفاده جنسی بازجویی شد. پلیس نیویورک روز یکشنبه، اتهام‌های استراوس کان را سوءاستفاده جنسی، تلاش برای تجاوز و حبس غیرقانونی یک زن اعلام کرد. به گفته پلیس، یک زن ۳۲ ساله که مستخدم هتل «سوفیتل»در منهتن است و مدعی است پس از ورود به اتاق یکی از ساکنان این هتل مورد حمله قرار گرفته است، استراوس کان را رسما به عنوان فردی که او را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده، شناسایی کرده است.

گفته شده است که دومینیک استراوس کان برای کارهای شخصی به نیویورک رفته بود و در زمان بازداشت، مصونیت دیپلماتیک نداشته است.

عکس: GettyImages