قتل عام در روز نکبت

عکس: AFP

سربازان رژیم صهیونیستی ده‌ها فلسطینی را در مرز سوریه و لبنان به شهادت رساندند

گروه بین‌الملل- دیروز و در شصت و سومین سالگرد تشکیل رژیم اشغالگر قدس یا به قول مردم فلسطین «یوم النکبه» - روز نکبت- فلسطینیان دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات اما در مرز سوریه و لبنان با حمله سربازان رژیم صهیونیستی به تظاهرات‌کنندگان به خاک و خون کشیده شد. گزارش‌ها حاکی است که حداقل دوازده نفر کشته و ۲۸۰ تن مجروح شده‌اند.

به گفته منابع پزشکی بر اثر تیراندازی سربازان صهیونیست به سوی معترضان فلسطینی در نزدیکی گذرگاه مرزی «ارز» در غزه حداقل ۴۵ نفر مجروح شده اند.

امسال تظاهرات «یوم النکبه» به دلیل تاثیر‌گیری از قیام‌های کشورهای مسلمان خاورمیانه و شمال آفریقا با شور و حرارت بیشتری برگزار شد. هزاران فلسطینی دیروز شعار «ما به فلسطین باز خواهیم گشت» را سر داده‌اند. دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد که پیام تظاهرات‌کنندگان در روز نکبت به رژیم صهیونیستی این است که این رژیم به سمت نابودی پیش می‌رود و هیچ اقدامی نمی‌تواند این رژیم را نجات دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در پیامی خطاب به تظاهرات‌کنندگان لبنانی اظهار داشت: «ما باید به شجاعت و ایمان کسانی که در نزدیکی مرزهای مشترک لبنان و سوریه و همچنین درون فلسطین تظاهرات برگزار کردند، احترام بگذاریم.»

سیدحسن نصرالله در ادامه افزود: «بازگشت شما به سرزمین فلسطین حق مسلم شما است و شما بیش از هر زمان دیگری به دستیابی به هدفتان نزدیک هستید.» از سوی دیگر، حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: فداکاری‌های صورت گرفته در منطقه مارون الراس، درون فلسطین و همچنین بلندی‌های جولان سوریه بیانگر آن است که مردم همچنان بر مساله بازگشت به سرزمین خود پایبند هستند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «ملت فلسطین همچنان بعد از گذشت بیش از شش دهه از زمان نکبت، بر حق خود در خصوص بازگشت به سرزمینش تاکید دارد. جنایت خونبار صورت گرفته توسط نیروهای اشغالگر علیه ملت فلسطین باعث می‌شود تا جامعه بین‌المللی خود را در قبال این مسائل مسوول ببیند.»

در بیانیه حزب الله لبنان تاکید شده است: «نهادهای بین‌المللی و حقوق بشر خواهان اتخاذ موضع مشخصی در قبال اقدامات تروریستی صهیونیست‌ها هستند.»

در شهر رام‌الله هم در نزدیکی گذرگاه مرزی با بیت‌المقدس شرقی درگیری‌هایی رخ داده است.

در جریان این درگیری‌ها معترضان فلسطینی به سوی نیروهای امنیتی صهیونیست که گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی شلیک می‌کردند، سنگ انداختند.

در همین حال، مقامات نظامی لبنان گفته‌اند که در مرز این کشور با فلسطین اشغالی هم تیراندازی‌هایی رخ داد که بر اثر آن حداقل ۱۰ نفر مجروح شده‌اند.

در جنوب این منطقه، از منابع پزشکی فلسطینی نقل شده که بر اثر آتش تانک و مسلسل ارتش اسرائیل، حداقل ۱۵نفر مجروح شده‌اند. همزمان در بلندی‌های جولان که تحت اشغال رژیم صهیونیستی قرار دارد، درگیری‌هایی میان نیروهای این رژیم و معترضان رخ داده است. گزارش‌های تایید نشده حاکی است که ۴ نفر کشته و حداقل ۱۰ نفر مجروح شده‌اند.

رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ بلندی‌های جولان را که متعلق به سوریه است، در اشغال خود دارد.

رژیم صهیونیستی و سوریه به صورت رسمی در حال جنگ به سر می‌برند و اشغالگران قدس از سال ۱۹۶۷ بلندی‌های جولان را که متعلق به سوریه است در اشغال خود دارند. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ خود کشتار تظاهرکنندگان فلسطینی توسط نیروهای رژیم اشغالگر را محکوم و تاکید کرد که این اقدامات از سوی صهیونیست‌ها ناآشنا نیست، چون آنها عادت کردند تا بدون ترس از مجازات، خون پاک مردم عرب را بریزند.