گروه بین‌الملل-‌ افزایش قیمت نفت و پیش‌بینی‌ها مبنی براین که چین به منظور مهار تورم، سیاست‌های پولی سختگیرانه‌تری را درپیش خواهد گرفت، وضع متفاوت بورس‌های آسیا را در پی داشت. دیروز، دوشنبه، پس از آنکه مخالفان دولت لیبی اعلام کردند به مدت یک ماه قادر به تولید نفت نخواهند بود، قیمت نفت افزایش یافت و به بشکه‌ای ۱۱۳ دلار نزدیک شد.

در آمریکا، وال‌استریت خود را برای افزایش آماده کرد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۷ واحد رشد کرد و به ۱۲۴۶۱ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۹/۳ واحد افزایش یافت و به ۹۰/۱۳۳۴ واحد رسید. بازارهای اروپا به مناسبت تعطیلات عید پاک همچنان بسته بودند.

شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن پس از آن که در طول روز دچار نوسان شد سرانجام با کاهش ۱/۰ درصدی روز را به پایان رساند. ارزش سهام شرکت تویوتا موتورز، بزرگ‌ترین خودروساز جهان، ۶/۰ درصد سقوط کرد. زیرا شرکت تویوتا اعلام کرد تولید این شرکت در ژاپن طی ماه مارس ۶۳ درصد کاهش داشته است.

صنعت خودروسازی ژاپن از زمان وقوع زمین‌لرزه و سونامی در تاریخ ۱۱ مارس، در تلاش است به وضعیف مناسب بازگردد. این زمین‌لرزه و سونامی در مرکز عرضه‌کنندگان قطعات خودرو رخ داد. درنتیجه این شرکت‌ها ویران شدند و تویوتا و دیگر غول‌های صنعتی ژاپن در تلاش یافتن جایگزین برای شرکت‌های قطعه‌سازی هستند.

درحال حاضر تمرکز ژاپن بر بازسازی است. دولت هفته گذشته بودجه ۵۰ میلیارد دلاری را برای تامین هزینه‌های بازسازی تصویب کرد و قصد دارد ۱۰۰ هزار مسکن موقت برای بازماندگان زلزله احداث کند. این مساله به افزایش ارزش سهام شرکت‌هایی که در بازسازی نقش خواهند داشت، کمک می‌کند. در نتیجه ارزش سهام شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی یک درصد رشد کرد. ارزش سهام شرکت کوماتسو که سازنده تجهیزات است، ۴/۰ درصد افزایش یافت.

گزارش دیروز یونهاپ نیوز نشان داد حجم کالای معامله شده در بنادر کره‌جنوبی طی فصل اول سال ۲۰۱۱ بیش از ۷ درصد رشد داشته است. علت این رشد بهبود شرایط اقتصادی و تجاری عنوان شد. این مساله باعث شد شاخص کاسپی ۸/۰ درصد جهش کند و به ۲۲۱۶ واحد برسد. ارزش سهام شرکت صنایع سنگین هیوندای که اصلی‌ترین شرکت کشتی‌سازی کره جنوبی به شمار می‌رود، ۷/۳ درصد

افزایش یافت.

اما بورس‌های استرالیا، نیوزیلند و هنگ‌کنگ همچنان بسته بودند. شاخص‌ها در سرزمین اصلی چین به پایین‌ترین سطح طی سه هفته اخیر رسیدند. این درحالی بود که سرمایه‌گذاران در انتظار اقدامات بیشتر مقامات برای مهار تورم بودند. شاخص شانگهای کامپوزیت ۵/۱ درصد کاهش یافت و به ۹۵/۲۹۶۴ واحد رسید. شاخص شنزن کامپوزیت ۲ درصد سقوط کرد و در رقم ۵۸/۱۲۴۹ واحد ثابت شد.