گروه بین‌الملل- دیروز، دوشنبه، قیمت نفت افزایش یافت و به بشکه‌ای ۱۱۳ دلار نزدیک شد. زیرا مبارزان لیبی اعلام کردند به مدت دست‌کم یک ماه نمی‌توانند نفت تولید کنند چون درحال بازسازی میادین آسیب‌دیده در جنگ هستند. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه ژوئن به ۸۱/۱۱۲ دلار در هر بشکه رسید. روز جمعه بازار نفت به مناسبت تعطیلات عید پاک بسته بود. در پایان معاملات روز پنج‌شنبه ارزش قراردادها با ۸۴ سنت افزایش در رقم ۲۹/۱۱۲ دلار ثابت شد.

در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه ژوئن ۳۶/۱۲۴ دلار در هر بشکه معامله شد.

جنگ بین نیروهای وفادار به معمر قذافی، دیکتاتور لیبی، و مخالفان کل تولید روزانه ۶/۱ میلیون بشکه نفت را در این کشور عضو اوپک متوقف کرده و باعث جهش ۳۴ درصدی بهای نفت از اواسط ماه فوریه تاکنون شده است.

روز یکشنبه مخالفان دولت لیبی اعلام کردند برای تعمیر تجهیزات میدان‌های نفتی مسلا و سریر در شرق لیبی که تحت کنترل مخالفان قرار دارد، به چهار هفته زمان نیاز دارند.

این در حالی است که افزایش قیمت نفت موجب شده است قیمت بنزین در برخی ایالت‌های آمریکا به بیش از گالنی ۴ دلار برسد. روز شنبه، باراک اوباما گفت کشورش باید سوخت‌های جایگزین سوخت‌های فسیلی را گسترش دهد. او همچنین خواستار پایان دادن به تخصیص یارانه ۴ میلیارد دلاری به شرکت‌های نفت و گاز شد.

طی هفته گذشته، نشانه‌های افزایش مصرف نفت در چین و کاهش غیرمنتظره میزان ذخایر آمریکا به رشد بهای نفت کمک کرد. مرکز ریتربوش اند آسوشیتس گزارش داد: «به نظر ما رشد تقاضا برای نفت در اقتصادهای نوظهور ادامه دارد و پیش‌بینی می‌کنیم قیمت نفت در هفته جاری به سطح ۱۱۴ دلار برسد و درحدود یک ماه آتی قیمت نفت به ۱۱۹ دلار خواهد رسید.»

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه مه، قیمت بنزین به ۳۱/۳ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی ۴۳/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب معامله شد.