گروه بین‌الملل- سازمان وکلای بدون مرز اعلام کرد: در مورد جنایت‌های ضدبشریت و جنایت‌های جنگی بی‌شمار نظام قذافی تحقیق خواهد کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، فیلیپ موریسو، معاون رییس سازمان بین‌المللی وکلای بدون مرز اظهار کرد: این سازمان اسنادی به دست آورده که نشان می‌دهد مسوولان لیبی طی هفته‌های گذشته خشونت‌های زیادی علیه غیرنظامیان انجام دادند که از جمله آنها شکنجه و اعدام خارج از چارچوب دستگاه قضایی و کشتارهای دسته جمعی به علاوه به‌کارگیری سپرهای انسانی و بمب‌های خوشه‌ای است.

موریسو افزود؛ در بنغازی و منطقه شرقی لیبی نیروهای قذافی ۱۹ مارس وارد این شهر شدند و صدها سرباز به مدت ۲۴ ساعت کنترل این شهر را در دست داشتند، پیش از آنکه بمباران هوایی نیروهای غربی و حمله‌ انقلابیون آنها را از شهر خارج کند.

طی این ۲۴ ساعت «تجاوز کن، بکش و بدزد» شعار اصلی نیروهای قذافی بود.

همچنین آنها ترورهای طراحی شده و بدون هدفی را انجام دادند که مردان، زنان و کودکان قربانیان آن بودند و نیروهای قذافی تجاوزهای زیادی در لیبی انجام دادند.

معاون سازمان بین‌المللی وکلای بدون مرز با اشاره به اینکه نیروهای قذافی کشتارهای دسته جمعی در لیبی انجام دادند اظهار کرد: تصاویر ویدیوئی در دست داریم که نشان می‌دهد نیروهای قذافی بسیاری از اهالی روستاهای اطراف بنغازی را قتل عام کردند و بسیاری از خانه‌ها را پر از اجساد غیرنظامیان کشته شده یافتیم.

وی با بیان اینکه آنها به دنبال ارائه‌ یک پرونده در مورد جنایت‌های نظام قذافی در لیبی به لوئیس اوکامپو دادستان دادگاه بین‌المللی جنایی هستند، تصریح کرد: نمی‌دانم که دادگاه بین‌المللی جنایی پس از ارائه‌ پرونده‌ مربوط به قذافی اقدامات لازم جهت پیگرد قانونی رهبر لیبی انجام خواهد داد یا نه؟ اما به وجود اراده سیاسی و عدالت بین‌المللی جهت پیگرد قانونی قذافی ایمان دارم.

موریسو با اشاره به کشته و زخمی شدن هزاران تن در منطقه بنغازی اظهار کرد: ما اسناد خود را به صورت دقیق جمع کردیم و این اسناد نشان می‌دهد که نیروهای قذافی حمله‌های همه‌جانبه‌ای علیه غیرنظامیان در این منطقه انجام داده‌اند.